Page 194 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 6
P. 194

Uluslararası ve Ulusal Mahkeme Kararları Işığında İklim
                                            İçtihadının Gelişimi


                   AİHM sadece İsviçre mevzuatındaki boşlukları vurgulamakla kalmamış, aynı
                 zamanda  üye  devletlerin  iklim  politikalarını  insan  hakları  yükümlülükleriyle
                 uyumlu hâle getirmeleri için talimatlar da vermektedir (Higham ve Keuschni-
                 gg ve Chan ve Setzer, 2024: 201). Böylelikle mahkeme, Avrupa İnsan Hakları
                 Sözleşmesinin maddelerini iklim değişikliği bağlamında geniş yorumlayarak
                 devletlere gerekli özenin gösterilmesi (due diligence) ve koruma sağlanması
                 gibi pozitif yükümlülükler yüklemektedir.

                   6.1.b. Careme v. Fransa 27

                   Grande-Synthe’nin eski Belediye Başkanı Damien Careme, belediye baş-
                 kanlığı döneminde kendi adına ve Grande-Synthe Belediye Başkanı sıfatıyla
                 hareket  ederek  merkezi  hükümetin  iklim  değişikliğini  önlemek  için  yetersiz
                 adımlar atarak yaşamı koruma yükümlülüğünü yerine getirmediği iddiasıyla
                 AİHM’e  başvurmuştur  (Carême  v.  Fransa  kararı  paragraf  11-12).  AİHM,  eski
                 belediye başkanının “mağdur” (Carême v. Fransa kararı paragraf 83) statüsüne
                 sahip olmaması ve ayrıca belediyelerin de mahkemeye başvuruda bulunma
                 yetkisi olmayan “hükümet kuruluşları” (Carême v. Fransa kararı paragraf 85)
                 olmaları nedeniyle başvuruyu kabul edilemez bulmuştur.

                   6.1.c. Agostinho ve diğerleri vs. Portekiz ve diğerleri 28
                   Altı  Portekizli  genç,  Türkiye’nin  de  içinde  bulunduğu  33  devlete  karşı,  iç
                 hukuk yollarını tüketmeden, bu devletlerin politikalarının ve uygulamalarının
                 Paris Anlaşması kapsamındaki taahhütleriyle uyumlu olmadığı ve bu nedenlerle
                 yaşama haklarının ihlal edildiği gerekçesiyle AİHM’e dava açmışlardır.
                   Davacılar,  küresel  ısınma  nedeniyle  yaşam  koşullarının  ve  sağlıklarının
                 kötüleştiğini, özellikle 2017’den beri Portekiz’de orman yangınlarında artış ol-
                 duğunu bu yangınlar nedeniyle de sağlıkla ilgili sorunlar yaşadıklarını iddia
                 etmişlerdir (Duarte Agostinho ve diğerleri v. Portekiz ve diğer 32 Devlet kararı
                 paragraf 12). Davacılar, AİHS’in 2’nci maddesini (yaşam hakkı), 8’inci maddesini
                 (özel ve aile hayatına saygı hakkını), Aarhus Sözleşmesini Birleşmiş Milletler
                                                                   29,
                 Çocuk Hakları Sözleşmesini ve diğer ilgili uluslararası sözleşmelerdeki yüküm-
                 lülükleri ileri sürerek anlaşmaya taraf olan 33 devletin Paris Anlaşmasındaki yü-
                 kümlülüklerine uygun davranmadıklarını iddia etmişlerdir (Duarte Agostinho
                 ve diğerleri v. Portekiz ve Diğer 32 Devlet kararı paragraf 66).

                 27   AİHM, “Carême v. France”, Başvuru no: 7189/21 (HUDOC) Hukuki özet metni için bkz. htt-
                 ps://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22itemid%22:[%22002-14300%22]} (ET:12.05.2024).
                 28    AİHM  “Duarte  Agostınho  And  Others  v.  Portugal  And  32  Others”  Başvuru  no:
                 39371/20  (HUDOC)  Hukuki  özet  metni  için  bkz.  https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22ite-
                 mid%22:[%22002-14303%22]} (ET:12.05.2024).
                 29   Çevresel Konularda Bilgiye Erişim, Çevresel Karar Verme Sürecine Halkın Katılımı ve Yargıya
                 Başvuru Sözleşmesi.



                                                                       Yıl 3 / Sayı 6 / Aralık 2024  193
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199