Page 226 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 4
P. 226

Afete Hazırlık Kapsamında İstanbul’da Kentsel Dönüşüm Uygulamaları


            sayılabilecek  Tokatköy  Mahallesi  göç  eden  nüfus  için  barınma  alanı  haline
            gelmiş ve beraberinde altyapısı, ulaşım bağlantıları ve sosyal donatı alanları
            olmayan  kamu  arazileri  üzerinde  inşa  edilen  yasadışı  konut  alanları  hızla
            gelişmeye başlamıştır.
               Tokatköy Mahallesi sınırlarında yer alan 487 ada 3 parsel sayılı taşınmazın
            deprem riskine karşı hazırlıklı hale getirilmesi, niteliksiz çevre koşulları ve yaşam
            alanlarının sağlıklı bir şekilde oluşturulması ile vatandaşlarımızın can ve mal
            güvenliğinin sağlanması açısından meydana gelebilecek afetlere karşı gerekli
            önlemleri  alarak  yaşanabilir  bir  alan  oluşturmak  gerekçesiyle  yaklaşık  8.3
            hektarlık alan, 6306 sayılı Kanun kapsamında 2019 tarihinde Bakanlık tarafından
            “Rezerv Yapı Alanı” olarak belirlenmiştir. Rezerv yapı alanı olarak belirlenen
            bu alan, tamamıyla Beykoz Belediyesi mülkiyetinde olup, üzerinde yer alan
            yasadışı  olarak  yapılaşmış  konutların  geçmişten  günümüze  kadar  mülkiyet
            sorunları ile birlikte afetlere karşı güvensiz yapı stoku sorunu çözülememiştir.
               Tamamıyla  kamu  mülkü  olan  bu  alanda  gerçekleştirilecek  proje  için
            775  sayılı  Gecekondu  Kanunu  hükümleri  kapsamında  tahliye  ve  yıkım
            gerçekleştirilebilecekken, Bakanlıkça 6306 sayılı Kanun kapsamında rezerv yapı
            alanı  olarak  belirlenmiştir.  6306  sayılı  Kanuna  göre  rezerv  yapı  alanlarındaki
            uygulamalarda, öncelikli olarak malikler ile anlaşma yoluna gidilmesi esas alınmış
            ve anlaşma yoluyla tahliye edilen yapı sahiplerine kira yardımı yapılabileceği
            hususu belirlenmiştir. Bu sebeple Tokatköy Mahallesi’nde Bakanlıkça uzlaşma
            görüşmelerinin  yürütüldüğü  saha  ofisi  açılmış  ve  uzlaşma  görüşmeleri
            sonucunda  alandaki  hak  sahipleriyle  %92  oranında  anlaşma  sağlanmıştır.
            Ardından Noter huzurunda çekilen kura ile alanda uzlaşma sağlanan tüm hak
            sahiplerinin  proje  sonunda  teslim  alacakları  daireleri  belirlenmiş  olmasına
            rağmen, yerinde olmayan ve kentsel dönüşüm kapsamında herhangi bir amaç
            taşımayan kuruluş ya da şahıslar tarafından yapılan provokasyonlar ile siyasi araç
            haline getirilmiş, “yerinde dönüşüm” ilkesiyle hareket edilen proje, “yerinden
            edilme”  projesi  olarak  lanse  edilerek  tahliye  ve  yıkım  süreci  engellenmeye
            çalışılmıştır. Dönüşüm sürecinde hak sahiplerinin büyük bir kısmı ile anlaşma
            sağlanmış iken açılan davalar sonucu yürütülen mahkeme süreçleri nedeniyle
            inşai faaliyetin başlaması bir buçuk yıl gecikmiştir. Dolayısıyla uzayan süreçte
            inşaat maliyetleri artarak kamu zararı oluşmasına neden olduğu gibi projenin
            gecikmesinden  dolayı  anlaşma  sağlayan  çoğunluktaki  hak  sahiplerinin  de
            mağduriyetine sebep olunmuştur. Gelinen süreçte, projenin inşaat süreci hızla
            ilerlemektedir.  Tokatköy  için  dönüm  noktası  olacak  proje  tamamlandığında
            depreme  dayanıklı,  altyapısı  tamamlanmış,  imar  mevzuatına  uygun  ve  yasal
            konutları hak sahiplerine teslim edilecektir.







                                                                 Yıl 2 / Sayı 4 / Temmuz 2023  211
   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231