Page 225 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 4
P. 225

Sezayi Köse - Zeynep Ayan - Ebru Vural
                                   Kübra Özcivan - Yeşim Koçdemir

            pay satışı (6306 sayılı Kanunun 6. Maddesi, Uygulama Yönetmeliği’nin 15 ve
            15/A maddesi hükümleri) işlemine başlanılmış ve kentsel dönüşüm sürecinin
            ilerlemesine katkıda bulunulmaya çalışılmıştır.
               Ancak  2013  yılından  2021  yılına  kadar  6306  sayılı  Kanunu  kapsamında
            Riskli Alan olarak belirlenen bahse konu alandaki 2/3 çoğunluk ile anlaşma
            sağlanan  proje  adalarında  pay  satışı  işlemleri  ve  imar  planları,  kanun
            kapsamında yürütülen iş ve işlemlere yönelik ile ilgili açılan sayısız davalarla
            muhtelif  parsellere  ilişkin  mahkemeler  tarafından  “yürütmeyi  durdurma
            ve  iptal”  kararları  verilmiştir.  Dolayısıyla  Bakanlık  yaşanan  sorunlara  kanun
            doğrultusunda  çözümler  oluşturmaya  çalışırken,  yine  hak  sahipleri  ve  özel
            sektör arasındaki yetersiz sözleşme şartları ya da hak sahiplerinin aşırı talepleri
            gibi gerekçelerle açılan davalar neticesinde kentsel dönüşüm süreci yeniden
            tıkanmış ve yürütülemez hale gelmiştir.
               Bir  taraftan  hak  sahipleri  ile  anlaşma  sağlanamayan  bir  taraftan  da  2/3
            çoğunluk  ile  anlaşma  sağlanmış  ancak  pay  satışı  aşamasını  yürütmeyen,
            proje adalarında yukarıda açıklanan süreç yaşanırken diğer taraftan anlaşma
            sağlanmış  ve  yapı  ruhsatı  alınmış  olmasına  rağmen  inşaatına  başlanmayan
            veya başlayan inşai faaliyetleri devam etmeyen, hak sahiplerine kira yardımı
            ödemesi yapılmayan ve inşaatlar bitmeden ya da başlamadan iflasını veren
            firmalar  bulunmasından  dolayı  bu  proje  alanlarında  da  kentsel  dönüşüm
            sürecini tamamlanamadığı görülmüştür.
               Yukarıda izah edilen süreçte terk edilerek metruk hale getirilmiş yapılar ve
            açılan  hafriyat  çukurları  ile  iksa  imalatlarının  kendiliğinden  çökme  ve  zemin
            kaymasına  sebebiyet  verme  tehlikesine  yönelik  sebeplerden  dolayı  hak
            sahiplerinin yaşadıkları mağduriyeti ortadan kaldırmak için 2021 yılında imar
            planında 1.Etap olarak belirlenen alan sınırları içerisinde Bakanlık resen kentsel
            dönüşüm faaliyetlerini yürütme kararı almıştır.
               2021 tarihinden itibaren 1.Etap sınırları içerisinde 6306 sayılı Kanunun 6/A
            hükmü uygulama kararı sonrası proje adalarında kentsel dönüşüm faaliyetleri
            Bakanlık  tarafından  yürütülmeye  başlanmıştır.  Bu  kapsamda  uzlaşma
            sürecinin tamamlanması şartı olmaksızın alandaki riskli yapıların tahliyesi ve
            yıkımı  gerçekleştirilmiştir.  Günümüz  itibariyle  devam  eden  inşai  faaliyetlerin
            tamamlanmasına  müteakip  2024  yılı  içerisinde  afetlere  karşı  güvenli  ve
            dayanıklı konutlar hak sahiplerine teslim edilecektir.

               4.2. Beykoz İlçesi Tokatköy Mahallesi Kentsel Dönüşüm Projesi
               Beykoz  ilçesine  bağlı  Tokatköy  Mahallesi’nin  mekânsal  gelişim  süreci,
            İstanbul’un  1950’li  yıllar  ile  başlayan  kentleşme  ve  sanayileşme  süreçleriyle
            ortak özellikler göstermektedir. İlçede bulunan Beykoz Kundura Fabrikası’nın
            ve  diğer  sanayi  alanlarının  oluşturduğu  istihdam  ile  kentin  çeperleri



            210  Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230