Page 220 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 4
P. 220

Afete Hazırlık Kapsamında İstanbul’da Kentsel Dönüşüm Uygulamaları


            ve gecekondu önleme bölgeleri oluşturmak, çeşitli kamusal yardımlar ile toplu
            konut sunularak gecekondu alanlarının oluşması, yasa dışı yerleşim alanlarının
            oluşması engellenmesi hedeflenmiştir.
               Afetlerin  öncesi,  afet  anı  ve  sonrasında  yapılacak  müdahaleler,  sürecin
            planlanması  ve  yönetimi  konusunda  7269  sayılı  “Afet  Yasası”  olarak  anılan
            Kanun,  zaman  içerisinde  değişikliklere  uğramışsa  da  halen  yürürlüktedir.
            Kanunda  özetle  afet  anında  ve  sonrasında  yapılacak  müdahaleleri,  afet
            bölgelerinin belirlenme esaslarını ve afet bölgesinde yapılacak hasar tespiti ile
            alakalı teknik çalışmalara, ağır hasara uğrayan veya uğraması muhtemel olan
            binalarda oturanlara hak sahibi olmak şartıyla konut yaptırılmasına ve kredi
            verilmesine ilişkin usul ve esaslar düzenlenmiştir.
               17.08.1999 tarihinde merkez üssü Kocaeli İli Gölcük İlçesinde gerçekleşen 7,8
            büyüklüğündeki deprem sonucunda 18.373 vatandaşımız hayatını kaybetmiş,
            48.901 vatandaşımız  ise yaralanmıştır (AFAD, 2022: 108). Bayındırlık ve İskân
            Bakanlığının 2002 yılında yayınlanan Marmara ve Düzce Depremleri Sonrası
            Faaliyetleri Performans Denetim Raporuna göre, 376.379 konut ve işyerinin
            hasar gördüğü depremde Devlet Planlama Teşkilatı tarafından toplam maliyet
            15-19 milyar dolar olarak belirlenmiştir. Yaklaşık 16.000.000 kişinin doğrudan
            veya  dolaylı  olarak  etkilendiği  afet,  Türkiye’nin  sosyal,  ekonomik,  politik  ve
            özel olarak da imar ve iskan politikalarında büyük bir değişikliği zorunlu hale
            getirmiştir.  İstanbul  başta  olmak  üzere  afet  riskini  bertaraf  etmeye  yönelik
            denetim, planlama ve kentsel dönüşüm çalışmaları açısından önemli bir kırılma
            noktası olmuştur (Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, 2002: 85).
               Deprem sonucu yaşanan ağır yıkıma hızla müdahale edilebilmesi amacıyla
            yürürlüğe giren 27.08.1999 tarih ve 4452 sayılı “Doğa Kaynaklı Afetlere Karşı
            Alınacak  Önlemler  ve  Afetler  Nedeniyle  Doğan  Zararların  Giderilmesi  İçin
            Yapılacak Düzenlemeler Hakkında Yetki Kanunu” ile ilgili kurum ve kuruluşlar
            arasında  koordinasyon  ve  eşgüdümün  sağlanması,  güvenli  yeni  yerleşimlerin
            kurulması, yeni bir sigorta sisteminin kurulması, depremin etkilediği bölgede
            yeni il ve ilçeler ile büyükşehir belediyeleri kurulması gibi konularda Bakanlar
            Kurulu  kanun  hükmünde  kararname  çıkartma  ile  yetkilendirilmiştir.  Bunun
            sonucunda yapı denetim sisteminin ağır ve kontrolsüz işlemesi sebebiyle bu
            alanda değişikliğe gidilmiş, etkin ve verimli bir yapı denetim sisteminin, bağımsız,
            deneyimli,  yetkin  sorumlu  kişi  ve  kuruluşlar  tarafından  sağlanması  amacıyla
            27 pilot ilde uygulanmak üzere 10.04.2000 tarihinde 595 sayılı Yapı Denetimi
            Hakkında  Kanun  Hükmünde  Kararname  ve  sonrasında  29.06.2021  tarihinde
            4708 sayılı Yapı Denetim Hakkında Kanun yürürlüğe girmiştir. Bu çerçevede, yapı
            denetim kuruluşları, bu kuruluşların denetçi mimar ve mühendisleri, laboratuvar
            görevlileri ve yapı müteahhitlerine kusurları oranında sorumluluk getirilmiş ve
            yapıların taşıyıcı sistemleri için sorumluluk süresi 15 yıla çıkarılmıştır.



                                                                 Yıl 2 / Sayı 4 / Temmuz 2023  205
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225