Page 223 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 4
P. 223

Sezayi Köse - Zeynep Ayan - Ebru Vural
                                   Kübra Özcivan - Yeşim Koçdemir

            yapılabileceği” hükmü bulunmaktadır. Bu değişiklik sonrasında Bakanlık risk
            teşkil eden alanları resen tespit ederek, dönüşüm sürecini başlatmakta, Kanun
            ile kendisine verilen yetki ve sorumlulukları doğrudan kullanma ya da yerel
            yönetimler  veya  başka  kurum  ve  kuruluşlara  çeşitli  süreçler  için  yetki  devri
            yapabilmektedir. Bu hükümle dönüşüm kapsamında başarılı ve hızlı sonuçlar
            elde edilmesi hedeflenmiş, İstanbul’da 6306 sayılı Kanun ve 6/A maddesinin
            yürürlüğe  girmesiyle  dönüşüm  süreçlerinde  değişimler  yaşanmış  ve  başarılı
            sonuçlar elde edilmeye başlanmıştır.

               4. İSTANBUL’DA KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI İLE
               AFETE HAZIRLIK SÜRECİ
               6306 sayılı Kanun öncesinde 775 sayılı Gecekondu Kanunu ve 5393 sayılı
            Belediye  Kanunun  73.  maddesi  kapsamında  İstanbul’da  belirli  bölgelerde
            kentsel  dönüşüm  uygulamaları  Toplu  Konut  İdaresi  Başkanlığı,  Valilik  ve
            yerel  yönetimler  tarafından  gerçekleştirilmekteydi.  Söz  konusu  uygulamalar
            dönemin  ilgili  kanunlarında  boşluklar  bulunması  ve  müdahale  alanlarında
            karşılaşılabilecek  sorunlara  yeterli  derecede  cevap  verememesi  sebebiyle
            dönüşüm süreçlerinin tamamlanmasında verimsiz olmuştur.

               6306 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği 2012 yılından itibaren afetlere karşı
            dayanıklı  yapılar  inşa  ederek  yaşanabilir  ve  nitelikli  çevre  oluşturmak  üzere
            İstanbul  ili  genelinde  68  adet  Riskli  Alandan  48  adedi  için  İlçe  Belediye
            Başkanlıkları, 8 adedi için Büyükşehir Belediye Başkanlığı, 1 adedi için TOKİ,
            217 adet Rezerv Yapı Alanından 139 adedi için İlçe Belediye Başkanlıkları, 4
            adedi Büyükşehir Belediye Başkanlığına, 3 adedi Özel Kuruluşlara ve 2 adedi
            için TOKİ kentsel dönüşüm çalışmaları sürdürülmek üzere yetkilendirilmiştir. Bu
            kapsamda 10 yıllık süreçte İstanbul’un 39 ilçesinde 73’ü Bakanlık, 14’ü Bakanlık
            ve  Özel  Sektör  işbirliğinde  yürütülmek  üzere  toplam  87  alanda  kentsel
            dönüşüm projesi tamamlanmış veya devam etmektedir (Çevre, Şehircilik ve
            İklim Değişikliği Bakanlığı, 2023).
               10  yıllık  süreci  incelediğimizde  İstanbul’da  Çevre,  Şehircilik  ve  İklim
            Değişikliği Bakanlığı, hak sahipleri ve özel sektör eliyle 27.044 anahtar teslimi
            yapılan,  764.973  riskli  yapıdan  dönüştürülen  ve  6306  sayılı  kanun  kapsamı
            dışında dönüştürülen 8.135 bağımsız birim toplamda 800.152 bağımsız birimin
            dönüşüm süreci tamamlanmış olup, sahada devam eden çalışmalarda; proje
            süreci  devam  eden  100.681,  ihale  süreci  devam  eden  4.745,  inşaatı  devam
            eden 31.894 ve riskli yapıdan dönüşümü devam eden 28.412 bağımsız birim
            toplamda 114.351’i Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı eliyle olmak
            üzere  özel  sektör  ile  birlikte  toplamda  165.732  bağımsız  birimin  dönüşüm
            süreci devam etmektedir (Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, 2023).



            208 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228