Page 62 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 62

Uluslararası Çevre Hukukunda Sürdürülebilir Kalkınma


            ifadesinin  eklenmesi,  Sürdürülebilir  Kalkınma  Komisyonu  yerine  “evrensel
            hükümetlerarası yüksek düzey siyasi forum” kurulması ve Birleşmiş Milletler
            Çevre Programı (UNEP)’nın güçlendirilmesi yönündeki kararlar Zirve’nin diğer
            kazanımlarıdır (Skalar 2015:62-63; Yıldırım ve Nuri 2018:14).
               Ancak Sonuç Bildirgesi’nde; yeşil ekonomi kavramına sıklıkla yer verilmesine
            rağmen  bu  kavramın  tanımının  yapılmaması  sebebiyle,  bu  kavram,  çevreci
            olmaktan ziyade neoliberal iktisadi yaklaşımın bir ürünü olmakla eleştirilmiştir
            (Özkan  2016:46).  Buna  ilave  olarak,  ortak  ama  farklılaştırılmış  sorumluluklar
            ilkesinin yeşil ekonominin yönlendirici bir ilkesi olarak kabul edilmesinin ABD
            ve  diğer  bazı  gelişmiş  ülkelerin  itirazları  sonucu  mümkün  olmaması  (Skalar
            2015:62) ve Zirve sonucunda bağlayıcı nitelikte kararlar alınamaması Zirve’ye
            yönelik dile getirilen diğer eleştiriler arasındadır (Güneş 2021:337).

               e. Gündem 2030
               15-16  Kasım  2015  tarihleri  arasında  gerçekleştirilen  Birleşmiş  Milletler
            Sürdürülebilir  Kalkınma  Zirvesi  sonucu  193  ülke  tarafından  “Dünyamızı
            Dönüştürmek:  2030  Sürdürülebilir  Kalkınma  Gündemi”  (Transforming  Our
            World:  The  2030  Agenda  for  Sustainable  Development)  veya  sık  kullanılan
            adıyla Gündem 2030 başlıklı bildirge kabul edilmiştir (Yıldırım ve Nuri 2018:15;
            Güneş 2021:337).
               Gündem 2030 Bildirgesi’nde Milenyum Kalkınma Hedefleri’nin yerini alan
            veya onları revize eden ve 2030 yılına kadar geçerli olacak olan (Klarin 2018:86;
            Gedik 2020:202; Güneş 2021:338) gezegen, insan, barış, refah ve ortaklıktan
            oluşan beş ana başlık altında “yoksulluğa son”, “açlığa son”, “sağlık ve kaliteli
            yaşam”, “nitelikli eğitim”, “toplumsal cinsiyet eşitliği”, “temiz su ve arındırma”,
            “erişilebilir ve temiz enerji”, “insana yakışır iş ve ekonomik büyüme”, “sanayi,
            yenilikçilik  ve  altyapı”,  “eşitsizliklerin  azaltılması”,  “sürdürülebilir  şehirler
            ve  topluluklar”,  “sorumlu  üretim  ve  tüketim”,  “iklim  eylemi”,  “sudaki
            yaşam”, “karasal yaşam”, “barış, adalet ve güçlü kurumlar” ve “amaçlar için
            ortaklıklar”dan oluşan 17 sürdürülebilir kalkınma hedefi, küresel ortaklık yapısı
            ve izleme konularını da içeren 169 alt başlığa yer verilmiştir (Yıldırım ve Nuri
            2018:17; Boyar 2020:1936; Güneş 2021:338).
               Gündem 2030 Bildirgesi ile sürdürülebilir kalkınmanın önündeki en büyük
            engel  olarak  yoksulluk  kabul  edilmiştir  (Yıldırım  ve  Nuri  2018:16).  Ayrıca
            Bildirge ile sürdürülebilir kalkınmanın ekonomik, ekolojik ve sosyal boyutları
            arasında denge kurulması, küresel hedeflere ulaşılabilmesi için güçlü izleme
            ve  denetleme  mekanizması  kurulması  gerekliliğine  vurgu  yapılması  ve  bu
            amaçla 169 alt başlıktan oluşan hedeflere ulaşılmasını ölçmek için 230 gösterge
            belirlenmesi önem taşımaktadır (Gedik 2020:202; Yıldırım ve Nuri 2018:16).






                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  47
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67