Page 58 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 58

Uluslararası Çevre Hukukunda Sürdürülebilir Kalkınma


            ve  2002  yılında  ise  Güney  Afrika  Cumhuriyeti’nin  Johannesburg  şehrinde
            Sürdürülebilir  Kalkınma  Dünya  Zirvesi’nin  toplanmasına  yol  açmıştır  (Skalar
            2015:29).

               c. Rio Bildirgesi
               1992 yılının Haziran ayında Brezilya’nın Rio de Janeiro şehrinde düzenlenen
            ve  Rio  Konferansı  veya  Yeryüzü  Zirvesi  olarak  da  adlandırılan  Birleşmiş
            Milletler  Çevre  ve  Kalkınma  Konferansı,  içeriği  ve  katılım  bakımından  daha
            önceki  konferanslardan  önemli  ölçüde  ayrışmaktadır  (Güneş  2021:333).  179
            ülkenin  resmî  düzeyde  temsil  edilmesinin  yanı  sıra,  116  devlet  ve  hükümet
            başkanı  ile  çok  sayıda  çevreci  örgüt,  iş  insanı  ve  bilim  insanının  katılımıyla
            toplanan  konferansın  sonucunda  Rio  Bildirgesi  Gündem  21  (Agenda  21),
            Ormancılık Prensipleri, Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi
            ve  Birleşmiş  Milletler  Biyolojik  Çeşitlilik  Sözleşmesi  ortaya  çıkmıştır  (Güneş
            2021:334; Gedik 2020:200). Konferansın en önemli sonuçları; yukarıda anılan
            belgelerde  kalkınma  politikalarının  sürdürülebilir  kalkınmaya  dayanması
            gerektiğinin  vurgulanması,  gelişmiş  ve  gelişmekte  olan  ülkeler  arasındaki
            tartışmaların uyumlaştırılması amacıyla ortak fakat farklılaşmış sorumlulukların
            kabul edilmesi ve gelişmekte olan ülkelere çevrenin korunması nedeniyle karşı
            karşıya kalacakları mali yükün hafifletilmesi için mali ve teknolojik destek vaat
            edilmesidir (Güneş 2021:334).
               Stockholm  Bildirgesi’nin  bir  devamı  niteliğinde  olan  ve  tıpkı  Stockholm
            Bildirgesi gibi hukuken bağlayıcı nitelikte olmayan Rio Bildirgesi’nde, kısmen
            uluslararası  teamül  niteliğinde  olan  ve  kısmen  uluslararası  teamüllerin
            oluşmasına katkı sağlayan 27 ilke belirlenmiştir (Güneş 2021:334). Bu ilkeler ile
            sürdürülebilir kalkınmaya ilişkin devletlere politik yükümlülükler yüklenmiştir.
            Ancak  Bildirge,  sürdürülebilir  kalkınmanın  açık  veya  dolaylı  bir  tanımını
            yapmaması ve bir kısım ilkelerinde kalkınmayı çevreden önde tutuyor izlenimi
            vermesi  yönleriyle  eleştirilmektedir  (Skalar  2015:30).  Ancak  diğer  taraftan,
            Bildirge’nin 2’nci ve 4’üncü ilkelerinde olduğu gibi, sürdürülebilir kalkınmaya
            güçlü vurgular yapıldığı da kabul edilmelidir.
               Başlangıç,  dört  fasıl,  115  özel  başlık,  40  bölüm  ve  800  sayfadan  oluşan
            Gündem 21 ise; Rio Bildirgesi’nde yer alan ilkelerin ve özellikle sürdürülebilir
            kalkınmanın hayata geçirilmesi için yapılması gerekenleri tespit eden kapsamlı
            bir  eylem  planı  ve  programdır  (Skalar  2015:32-33).  Hukuki  açıdan  bağlayıcı
            olmayan  ve  esnek  hukuk  belgesi  niteliğinde  olan  Gündem  21,  bugünün
            baskı oluşturan sorunlarını konu almakta ve gelecek yüzyılın mücadeleleri için
            dünyayı hazırlamayı amaçlamaktadır (Skalar 2015:33). Bu sebeple “Gündem
            21” eylem programında, sürdürülebilir kalkınmanın toplumun her kesiminde
            gerçekleştirilmesi gerektiği ve hükümetlerin sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği
            içinde hareket etmesinin faydalı olacağı, gerçekleşen büyümenin ekosistemin



                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  43
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63