Page 317 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 317

Orhan Topal


               2.2. İşlettirme Modeli
               Toplu ulaşım işletmelerinde elektrikli otobüsleri esas alarak uygulanabilecek
            diğer bir iş modeli ise işletme faaliyetlerinin tamamen hizmet alımı şeklinde
            yürütüldüğü  yaklaşımdır.  Bu  modelde  de  otobüslerin  tedariki  ve  mülkiyeti,
            toplu ulaşım otoritesi olan yerel yönetimde olup; operasyonel işletme hizmeti
            ile araçların bakım & onarım faaliyetleri harici bir yüklenici / operatör nezdinde
            yürütülmektedir. Söz konusu modelde elektrikli otobüslerin tedarik süreçleri,
            mevcut  yürüklükte  olan  Kamu  İhale  Kanunu  çerçevesinde  ve  geleneksel
            model olarak belirtilen bir önceki modele benzer şekilde, öz kaynak kullanarak
            gerçekleştirilmektedir.
               Model  kapsamında  yürütülen  araçların  bakım  &  onarım  ve  operasyonel
            işletme faaliyetleri, toplu ulaşım otoritesi tarafından denetime tabidir. Türkiye’de
            İETT Genel Müdürlüğü nezdinde 2 ayrı lokasyonda söz konusu modeli, mevcut
            içten yanmalı otobüs konseptleri esas olmak üzere kullanılmıştır (Topal, 2021).

               2.3. Özel Operatör Modeli
               Kamu toplu ulaşım sistemleri için geleneksel tedarik yaklaşımlarından farklı
            olan  bu  modelde  ise  toplu  ulaşım  işletmesinin  özel  bir  operatör  nezdinde
            yürütülmesi  esastır.  Burada  kullanılacak  elektrikli  otobüslerin  mülkiyeti,
            toplu  ulaşım  otoritesinde  (yerel  yönetimde)  olmayıp;  toplu  ulaşım  hizmeti
            kapsamında tedariki gerçekleştiren özel operatöre aittir. Model kapsamında
            elektrikli  otobüslerin  finansmanı  için  katlanılacak  maliyetler,  işletme  hizmet
            süresini kritik hale getirmektedir.

               Ayrıca  otobüslerin  bakım  &  onarım  ve  operasyonel  işletme  faaliyetleri
            ile  bunlardan  kaynaklı  maliyetlerin  de  özel  operatör  uhdesinde  olduğu  söz
            konusu  iş  modeli  için  genellikle  otobüslerin  tedarik  finansmanı  için  harici
            olarak banka ya da benzeri bir finans kuruluşundan kaynak sağlanmaktadır.
            Bu yönüyle doğrudan farklı bir paydaş gerektiren model, İstanbul Büyükşehir
            Belediyesine  bağlı  Otobüs  A.Ş  nezdinde  ve  yine  konvansiyonel  motorlu
            otobüsler  esas  alınarak  uygulanmıştır.  Model  kapsamında  yürütülen  toplu
            ulaşım hizmetine dair düzenleme ve denetleme ana otorite (İdare) tarafından
            sağlanmaktadır.
               2.4. Çoklu Katılım Modeli
               Bu modelde, toplu ulaşımda kullanılacak elektrikli otobüslerin tedarikçisi/
            üreticisi de paydaş olarak yer almaktadır. En temel yatırım gereksinimi olan
            otobüslerin  tedariki  ve  mülkiyetleri  üretici/tedarikçi  firma  uhdesindedir.
            Otobüslerin özel bir operatöre kiralanmasının söz konusu olduğu modelde proje
            finansmanı, harici bir kuruluş üzerinden ya da otobüs üreticisi/tedarikçisine ait
            öz kaynaklar ile sağlanabilir. Toplu ulaşım otoritesi yine planlayıcı & denetleyici
            misyonuna  devam  ederken,  tedarik  edilen  otobüslerin  bakım  &  onarım  ve



            302 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322