Page 319 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 319

Orhan Topal


                 Elektrikli otobüslerin tedariki için gerçekleştirilecek ihalelerde, bu çalışmada
            yer  verilen  farklı  iş  modelleri  baz  alınarak,  operasyonel  işletme  ve  bakım
            maliyetleri, toplam sahip olma maliyeti, birim enerji tüketimi (km başına/yolcu
            başına), emisyon değeri (kuyudan tekere veya depodan tekere), toplam sistem
            verimliliği, kalite, teslimat süresi, garanti koşulları vb. teknik değerlendirme
            kriterleri ile sözleşme süresi gibi hususların baz alındığı, ihaleye gerçekleştiren
            tedarik  makamları  tarafından  fiyat  dışı  unsurlar  da  değerlendirilmektedir.
            Baz  alınan  işbu  fiyat  dışı  unsurlara  esas  performans  göstergeleri  ihaleyi
            gerçekleştiren makamlarca teknik şartnamelerde yer verilebilir.
               Bu  makaleye  esas  temel  kuram,  toplu  ulaşım  işletmeleri  için  geleneksel
            otobüs alım ihalelerinden farklı olarak; elektromobilite ana teması uyarınca, araç
            sahiplik kavramının gözden geçirilmesi ve kilometre başına birim maliyetlerin
            baz  alındığı  yaklaşımlara  odaklanılmasının  gerektiğidir.  Bu  minvalde  ihale
            makamları tarafından elektrikli otobüsler özelinde toplam sahip olma maliyeti
            kavramı  mutlaka  göz  önünde  bulundurulmalıdır.  Ortaya  konulacak  yenilikçi
            otobüs  tedarik  yöntemleri  için  hem  toplu  ulaşım  işletmesine  ait  verilerin
            hem  de  öngörülen  elektrikli  otobüse  dair  performans  parametrelerinin
            etkin  bir  şekilde  değerlendirilmesini  gerektiği  düşünülmektedir.  Ayrıca
            elektrikli otobüsleri esas alan yenilikçi ihale yaklaşımlarına dair göz önünde
            bulundurulması  gereken  diğer  önemli  husus  da  şüphesiz  elektrikli  otobüs
            konseptlerine esas şarj sistem ve ihtiyaç duyulacak enerji altyapısı unsurlarıdır.
               Türkiye’deki mevcut kamu toplu ulaşım sistemlerinde gerçekleştirilen ihalelerde
            otobüslerin alım maliyeti, söz konusu otobüslerle yıllara sari yürütülecek işletme
            maliyetlerinden daha fazla göz önünde bulundurulmaktadır. Öyle ki 1 adet içten
            yanmalı motorlu (dizel) otobüsün yakıt ve bakım & onarım maliyetlerinin dahil
            edildiği yıllık toplam işletme maliyeti, ilk satın alma maliyetinin yaklaşık %29,8’ine
            karşılık geldiği belirtilmektedir (Topal ve Nakir, 2018). Elektrikli otobüslere özel
            işletme maliyetleri arasında da enerji tüketimi, yüksek gerilim tahrik bataryalarının
            yenilenmesi  (belirli  ömür  döngüsü  sonrası),  otobüslerin  ve  şarj  istasyonlarının
            bakım  &  onarım  maliyetleri  (yedek  parça  ve  işçilik)  gelmektedir.  Ayrıca  %100
            sıfır emisyon konseptine esas sürdürülebilir ulaşım yaklaşımlarının esas alındığı
            ihalelerde,  mutlaka  elektrikli  otobüsler  için  kuyudan  tekere  verimlilik  kavramı
            dikkate alınmalı, kurulacak şarj istasyonları için yenilenebilir enerji sistemleri ile
            entegre yapılarla anahtar teslim çözüm sunulmalıdır.
               Son  olarak  çalışmaya  esas  elektrikli  otobüslerin  tedariki  için  yapılacak
            ihalelerde  benimsenecek  toplam  sahip  olma  maliyeti  yaklaşımı  uyarınca
            otobüslerin  kullanım  ömürlerinin  tamamlanması  ile  hurdaya  ayırma  /geri
            dönüşüme  tabi  tutulması  konularına  da  dikkat  çekilmek  istenmektedir.
            Özellikle yüksek gerilim tahrik bataryaları için Türkiye toplu ulaşım sistemi göz
            önünde bulundurulduğunda, otobüslerin ortalama kullanım ömrü boyunca en



            304 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324