Page 321 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 321

Orhan Topal


            meydana gelen arıza yönetimi ve etki analizlerinin uygulanmasında, güç tahrik
            sistemi bileşenleri için geliştirilen özel arıza teşhis ve kalibrasyon donanımları,
            yapılacak bakım &onarımlar sırasında alınması gereken özel tedbirler, gerekli
            ekipmanlar  (yüksek gerilim) ile ilgili faaliyetleri yürütecek teknik personeller için
            ihtiyaç duyulacak sertifikasyonlar ve kullanılacak özel ekipmanlar söz konusu
            hazırlanan ihalelerin teknik şartnamelerine dahil edilmesi gerekmektedir.
               Tercih edilecek iş modelinden bağımsız olarak, toplu ulaşım otoriteleri için
            bu yeni iş koluna dair bilgi birikimi kazanılması önemlidir. Özellikle elektrikli
            araçların tahrik sistemleri için gelişen bu yeni kulvarda, Türkiye’de yetişmiş ve
            sertifika sahibi işgücü bulunmamaktadır. Beraberinde otobüs sürücülerinin de
            elektrikli araçlara özel sürüş deneyim öğretisinden geçirilmesi, verimli sürüş
            teknikleri marifeti ile önemli kazanımlar sağlanabileceği değerlendirilmektedir.
            Belirtilen  eğitim  konularının  da  elektrikli  otobüs  tedarik  ihalelerine  dahil
            edilmesi gerekmektedir.
               Türkiye’de oldukça fazla olan elektrikli otobüs tedarikçilerine karşın, satış
            sonrası yeterli hizmet ağı bulunmayan yabancı elektrikli otobüs tedarikçilerinin
            de  dahil  edildiği  büyük  ölçekli  ihaleler,  rekabet  koşullarını  etkinleştirmek
            adına  önem  arz  etmektedir.  Sürdürülebilir  operasyonel  işletme  konusunun
            da  göz  önünde  bulundurularak,  yaşanabilecek  arızalara  müdahale  süreleri,
            yedek parçalara dair gerekli/yeterli stok sağlanması ve de en önemlisi yerli
            elektrikli araç endüstrisini de gözetecek doğrultuda ihale süreç ve hazırlıkları
            yürütülmelidir.  Bu  kapsamda  Türkiye’de  yürüklükte  bulunan  mevzuatlar
            uyarınca, yerli üretim marifeti ile tedarik edilecek elektrikli otobüsler için %15
            oranına varan fiyat avantajı uygulanabilmektedir.
               Bu çalışmada öngörülen model, kamu toplu ulaşım sistemleri için mevcut
            durumda  kullanılan  içten  yanmalı  motorlu  (dizel  ve  CNG)  otobüsler  yerine
            elektrikli otobüslerin, yenilenebilir enerji destekli şarj istasyonları ile entegre
            olarak  tedarikini  ve  işletilmesini  esas  almaktadır.  Yakıt  ve  bakım  &  onarım
            maliyetleri başta olmak üzere elde edilecek yıllara sari kazanımların, sunulacak
            operasyonel işletme garantisi ile birlikte; ilk araç alımı için kullanılacak yatırımın
            finansmanını kompanze edebilecek bir yaklaşım öngörülmektedir. Buna göre
            elektrikli otobüs alımları için Türkiye’deki yerel yönetimlere özgü, kamu ihale
            kanunu çerçevesinde sunulacak en uygun iş modeli, toplu ulaşım sektörüne
            özel;  ulaşımda  enerji  verimliliğine  esas  alan  SİP  kapsamında  imzalanacak
            “toplu ulaşım işletme performans” sözleşmeleridir. Bu yönüyle enerji verimliliği
            kavramının  3.  temel  kategorisinde  yer  alan,  ulaşımda  verimlilik  için  önemli
            bir  katma  değer  sağlanabilecektir.  SİP  projesi  çerçevesinde  performans
            sözleşmesi  ile  gerçekleştirilecek  elektrikli  otobüs  tedarik  ihaleleri,  gerek
            projelerin  toplam  bütçelerin  sürdürülebilir  finansmanı  için  ihtiyaç  duyulan
            toplam  sürelere  ulaşılmasında;  gerekse  de  yerli  elektrikli  araç  endüstri  için



            306 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   316   317   318   319   320   321   322   323   324   325   326