Page 318 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 318

Yerel Yönetimlerin Elektrikli Otobüs Alımları İçin
                   4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu Uygulamaları Çerçevesinde Örnek Bir Yaklaşım

            operasyonel  işletme  faaliyetleri  özel  operatör  tarafından  yürütülmektedir.
            Türkiye’de  söz  konusu  modele  dair  uygulama  bulunmamaktadır.  Benzer
            şekilde  söz  konusu  bu  modele  esas  elektrikli  otobüslerin  bakım  &  onarım
            faaliyetlerinin  model  kapsamında  araçların  tedariki  sağlanan  paydaş  olan
            otobüs üreticisi/tedarikçisi tarafından yürütülmesi söz konusudur. Bu yönü ile
            Türkiye’de kısmi olarak, mevcut durumdaki bakım & onarım garantili otobüs
            alım ihaleleri kapsamında yürütülen uygulamalarla benzerlik teşkil etmektedir.
               Türkiye’deki  toplu  ulaşım  sektörü  için  elektrikli  otobüs  tedarikinde
            kullanılabileceği değerlendirilen yukarıdaki iş modelleri referans alınarak, yerel
            yönetimlere yönelik ve yürürlükte bulunan Kamu İhale Kanunu uygulamaları
            çerçevesinde  Mal  Alımları  Uygulama  Yönetmeliği  çerçevesinde  yaklaşım
            sunulmuştur.

               3. Elektrikli Otobüs İhaleleri için Belirlenecek Temel Gereksinimler

               Gerçekleştirilecek elektrikli otobüs tedarik ihaleleri için toplu ulaşım işletme
            ve  operatörleri  tarafından  öncelikle  ihale  gerekçelendirmesi  net  olarak
            ortaya  konulmalıdır.  Gerekçe  raporları  için  mevcut  filolarda  yer  alan  içten
            yanmalı  motorlu  otobüslerin  kullanım  miadını  doldurması,  filodaki  otobüs
            sayısının arttırılması ve elektrikli otobüslerden müteşekkil tamamen yeni bir
            filo  kurulması  değerlendirilebilir.  Akabinde  elektrikli  otobüsler  için  ortaya
            konulan  ihalenin  kapsamının  belirlenmesi  gerekmektedir.  İhtiyaç  duyulan
            otobüs  sayısı,  kapasitesi,  türü  ,  batarya  kapasitesi,  uygun  şarj  konsepti  ve
                                        3
            gerekli  altyapı  kurulumların  dahil  olup/olmadığı  konularının  projelere  esas
            bütçeler için de kritik öneme sahiptir. Diğer taraftan öngörülen iş modelleri
            doğrultusunda, operasyonel işletme ve bakım & onarım faaliyetlerinin ihale
            kapsamında dahil olup/olmadığı gibi hususlar da sözleşme kapsamını birçok
            açıdan  etkilemektedir.  Ayrıca  belirlenen  gereksinimlere  ilave  olarak,  toplu
            ulaşım  işletme  planlamaları,  otobüslerin  konuşlandırılacağı  lokasyonlar  ve
            mevcut  enerji  altyapısının  yeterli  olup/olmaması  (şarj  istasyonları  için)  ile
            elektrikli  otobüslerin  kullanılacağı  hatlara  dair  parametreler  esas  alınarak
            analizler gerçekleştirilmeli ve proje öncesi fizibilite raporları hazırlanmalıdır.
               Toplu ulaşım sistemlerinde, işletme koşullarına göre tercih edilen elektrikli
            otobüsün  batarya  kapasitesi  ve  şarj  konsepti  değişiklik  gösterebilmektedir.
            Öyle ki aynı iklim kuşağında, farklı yol koşullarına sahip (ya da tam tersi), farklı
            yolcu  veya  trafik  yoğunluğu  gibi  etmenlerin,  gerçek  operasyonel  işletme
            koşullarını doğrudan etkileyeceği göz önünde bulundurulmalıdır. Buna göre
            elektrikli otobüslerin iklimlendirme ve sistem tasarımında yer alan güç sistem
            bileşenleri  için  gerekli  soğutma/  ısıtma  yapıları  ve  bunlardan  kaynaklı  ilave
            enerji tüketimleri de mutlaka göz önünde bulundurulmalıdır.

            3 Geceden şarjlı yada hızlı şarjlı otobüs konsept



                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  303
   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323