Page 316 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 316

Yerel Yönetimlerin Elektrikli Otobüs Alımları İçin
                   4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu Uygulamaları Çerçevesinde Örnek Bir Yaklaşım

            İlişkin  Usul  ve  Esaslar  yeniden  düzenlenmiştir.  Buna  göre  Kamu  İhale
            Kanunu’nun 3 (u) maddesi uyarınca “Yenilik, yerlileşme ve teknoloji transferini
            sağlamaya yönelik sanayi katılımı uygulamalarını içeren mal ve hizmet alımları
            ile  yapım  işleri  4734  sayılı  Kamu  İhale  Kanunundan  muaf  tutulmuştur.  Söz
            konusu model kamuda hazır alım odaklı standart satın alma yaklaşımları yerine,
            teknoloji  geliştirmeye  ve  yerlileştirmeye  yönelik  proje  yönetim  konseptini
            referans  almaktadır.  Sanayi  işbirliği  ihalelerinde  faaliyetlerin  yurtiçinde
            gerçekleştirilmesine  yönelik  zorunluluk  ilkesi  doğrultusunda  yaklaşım
            sunulmaktadır.    Buna  göre  yakın  zamanda  Samsun  Büyükşehir  Belediyesi
            tarafından Elektrikli Otobüs ve Şarj İstasyonları tedarikini kapsayan SİP projesi,
            bu konuya iyi bir örneklemleri teşkil etmektedir (AA, 2021).
               Bu çalışmada ortaya konulacak yenilikçi elektrikli otobüs tedarik yaklaşımını
            esas alan iş modeli, Türkiye Kamu İhale Kanunu çerçevesinde, ulaşımda enerji
            verimliliği esas alan ve SİP kapsamında gerçekleşecek “toplu ulaşım işletme
            performans” sözleşmesi olarak değerlendirilmiştir.  Özellikle küçük ölçekli pilot
            projelerle başlanılarak; yaşanabilecek toplu ulaşım işletme/otoritesine özgü
            muhtemel aksaklıklar ve/veya uyumsuzluklara dair geribildirimler edinilmesini
            baz alarak etkin sonuçlara ulaşılması hedeflenmektedir. Söz konusu ihalelerin
            ana dokümanları arasında yer alan ve uygulamaya esas Teknik Şartnameler
            için referans niteliği taşıyan ve ilgili hitap kitlelerine toplu ulaşım hizmetleri
            için elektrikli otobüs tedarikine yönelik alternatif bir çerçeve yaklaşımı ortaya
            onulmuştur.

               2. Toplu Ulaşım Sistemlerinde Elektrikli Otobüs Tedariki İçin Uygulanan İş
               Modelleri

               2.1. Geleneksel Model
               Elektrikli otobüslerin tedariki için kullanılabilecek ilk iş modelinde projenin
            finansmanı, toplu ulaşım otoritesinin (İdare) öz kaynakları ile sağlanmaktadır. Bu
            doğrultuda tedarik edilen araçların mülkiyeti de toplu ulaşım otoritesindedir.
            Söz  konusu  modelde  toplu  ulaşım  otoritesi  misyonu  yürüten  İdare  (yerel
            yönetim), aynı zaman da toplu ulaşım işletme faaliyetlerinde “operatör” rolünü
            de ifa etmektedir. Modelde, toplu ulaşım otoritesi bünyesinde bulunan mevcut
            işgücü marifeti ile elektrikli otobüslerle sunulan operasyonel işletme ve bakım
            &onarım  faaliyetlerinin  yürütülmesi  esastır.  Model  kapsamında  herhangi  bir
            harici paydaş ya da finansman kaynağı kullanılmamaktadır.
                Geleneksel Model olarak nitelendirilen iş modeli Türkiye’de yerel yönetimler
            tarafından  en  sık  tercih  edilen  yaklaşım  olarak  ön  plan  çıkmaktadır.  Model
            Türkiye’de  mevcut  durumda  yaygın  olarak  gerçekleştirilen  2,  3  veya  5  yıllık
            bakım & onarım garantili otobüs alımları kapsamında da sözleşme süreçlerinin
            sona ermesi ile yürütülen faaliyetlerde kullanılmaktadır.



                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  301
   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321