Page 312 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 312

Yerel Yönetimlerin Elektrikli Otobüs Alımları İçin
                   4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu Uygulamaları Çerçevesinde Örnek Bir Yaklaşım

            önemli bir potansiyel teşkil ederken, güncel ulaşım politikalarının merkezinde
            yer  almaktadır.  Lastik  tekerlekli  toplu  ulaşım  sistemleri  için  alternatif  araç
            teknolojilerini esas alan yenilikçi dönüşüm süreçleri; alternatif yakıtlı otobüs
            konseptleri  ve  ihtiyaç  duyulacak  özel  altyapı  gereksinimlerini  gündeme
            getirmektedir.  Ayrıca  otoriteler/operatörler  nezdinde  operasyonel  işletme
            koşulları  ile  birlikte  satın  alma  süreçlerinin  de  dahil  edildiği,  geleneksel
            yöntemlerden ayrışan farklı yaklaşımların uygulanmasını gerekli kılmaktadır.
               Toplu  ulaşım  sistemlerinde  işletme  planlamaları  ve  sunulan  hizmet
            konseptlerine bağlı olarak farklı uygulamalar bulunmaktadır. Bu durum lastik
            tekerlekli  toplu  ulaşım  sistemleri  için  elektrikli  otobüs  konseptlerine  geçiş
            öncesi kapsamlı fizibilite çalışmalarını gerektirmektedir. Buna göre öncelikle
            aşağıdaki hususların belirlenmesinin uygun olacağı değerlendirilmektedir.
               Buna göre toplu ulaşım işletmesinin,
               •   Yürütüldüğü şehrin iklimi, topografyası, trafik ve yolcu yoğunluğu vb.
                  işletme koşullarının,
               •   Toplam  hat  sayısının,  mevcut  yürütülen  sözleşme  ve  iş  modellerinin
                  (otorite-operator arasında),
               •   Kullandığı otobüslerin türleri, yaşı, mülkiyet durumu ile yürütülen bakım
                  & onarım yaklaşımlarının,
               •   Kullanılacak  muhtemel  alternatif  yakıtlı  otobüslere  özel  altyapı
                  gereksinimlerinin  (elektrikli  otobüsler  için  kurulacak  şarj  istasyon
                  konseptleri,  enerji  altyapı  ihtiyacı,  konuşlandırılacak  lokasyonlar,  şarj
                  işletme planlamaları vb.) göz önünde bulundurulması gerekmektedir.
               Bunun  ile  birlikte  toplu  ulaşım  sistemlerinde,  yukarıda  yer  verilen  temel
            gereksinimler  doğrultusunda  geleneksel  otobüslerden  elektrikli  otobüslere
            geçiş süreçlerine dair kamu toplu ulaşım sistemlerine özel tedarik yaklaşımları
            ele  alınacaktır.  Mevcut  yürürlükte  bulanan  4734  sayılı  Kamu  İhale  Kanunu
            uygulamaları  esas  alınarak  orta  ve  uzun  vadeli;  özellikle  yerel  yönetimlerin
            ve  ilerleyen  bölümlerde  yer  verilen  diğer  paydaşların  üzerinde  uzlaşma
            sağlayacağı sürdürülebilir ihale uygulama konsepti önerilmektedir.

               1. Elektrikli Otobüs Alımlarına Yönelik Uygulanan İş Modelleri
               Uluslararası Toplu Taşımacılar Birliği (UITP) tarafından hazırlanan, toplamda
            46 ülkeden, 320’den fazla toplu ulaşım işletmecisini esas alan rapora göre,
            toplu  ulaşım  sistemlerinin  %63’ü  otobüslerle  işletilmektedir.  Bu  kapsamda
            ilgili işletmeler tarafından kullanılan filoların da yaklaşık %68 ‘ini 12 m standart
            otobüsler, %12’si körüklü otobüsler, 8% ‘ini midibüsler, %12’lik kısmı da minibüs,
            çift katlı otobüs ve troleybüslerden meydana gelmektedir (UITP,2020). Ayrıca
            kullanılan yakıt türü için de söz konusu otobüs filolarının %50’sinde motorin;



                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  297
   307   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317