Page 315 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 315

Orhan Topal


            yer alan yasal süre sınırı ise toplu ulaşım sistemlerinde katlanılması gereken
            yatırım  maliyetlerine  ilave  bir  yük  teşkil  etekte,  finansal  açıdan  karlılık
            sağlamamaktadır.  Bu  nedenledir  ki  sosyal  devlet  anlayışı  çerçevesinde,  kar
            amacı güdülemeyen toplu ulaşım hizmetleri için özel teşebbüslere kamusal
            kaynaklarla  sübvanse  ve  destekler  sağlanmaktadır.  Toplu  ulaşım  hizmetleri
            kapsamında uluslararası mecrada uygulanan elektrikli otobüslere özgü birçok
            iş  modeli,  Türkiye’de  uyulması  zorunlu  kamu  ihale  kanunu  uygulamaları  ve
            bağlı yönetmelikleri çerçevesinde uygulanabilir değildir (Işık, 2022).
               Öte yandan Türkiye’de ilk defa 10. Kalkınma Planı içerisinde de yer alan
            (2014-2018)  6518  sayılı  Kanun  ile  Kamu  İhale  Kanunu  kapsamındaki  mal
            alımlarında orta-yüksek ve yüksek teknolojili yerli ürün teklif eden isteklilere %
            15 oranına kadar fiyat avantajı sağlanması zorunlu hale getirilmiştir. Bunun ile
            birlikte 2018 yılında yürürlüğe giren Sanayi İşbirliği Projelerinin Uygulanmasına
            İlişkin  Yönetmelik  ile  de  kamu  alımlarında  yenilik,  yerlileşme  ve  teknoloji
            transferinin sağlanmasını esas alan, sanayi katılımı uygulamalarını içeren mal ve
            hizmet alımları için Sanayi İşbirliği Projeleri ortaya konulmuştur. İlgili mevzuat
            kamu  alımlarında  yeniliği,  yerlileşmeyi  ve  teknoloji  transferini  teşvik  etmek
            ve  kamu  alımları  yoluyla  yerli  sanayinin  geliştirilmesini  sağlamak  amacıyla,
            mevcut  4734  sayılı  Kamu  İhale  Kanunu’nda  yapılan  istisna  uygulamalarına
            dâhil edilebilmektedir (RG, 17/02/2018, 30335).
               Bunun  ile  birlikte  Kamu  İhale  Kanunu  çerçevesinde  farklı  bakanlıklar
            nezdinden yürütülen, 2 yeni ihale uygulama modeli söz konusu bu çalışmaya
            esas elektrikli otobüs tedarik yaklaşımında esas alınmıştır. İlki Enerji ve Tabii
            Kaynaklar  Bakanlığı  tarafından  5627  sayılı  Enerji  Verimliliği  Kanunu’na  bağlı
            olarak, Kamu Binalarında Enerji Verimliliği Projesi kapsamında yürütülen Enerji
            Performans  sözleşmeleridir.  Buna  göre  enerji  performans  sözleşmeleri  ile
            enerji verimliliği ya da yenilenebilir enerji projelerinin ilk yatırım maliyetlerinin,
            sonraki yıllarda sağlanacak tasarruflar ile geri ödenmesine dayanan finansal bir
            mekanizma ortaya konulmaktadır. İlgili 5627 sayılı Enerji Verimliliği Kanunu’nda
            enerji  performans  sözleşmeleri;  “Uygulama  projesi  sonrasında  sağlanacak
            enerji  tasarruflarının  garanti  edilmesi  ve  yapılan  harcamaların  uygulama
            sonucu  oluşacak  tasarruflarla  ödenmesi  esasına  dayanan  sözleşme”  olarak
            tanımlanmıştır (RG,02/06/2007,26510). Burada ilk örneği Çevre ve Şehircilik ve
            İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından bir okul kompleksi için gerçekleştirilen
            ihale  kapsamında  uygulanmıştır.  Bu  minvalde  söz  konusu  performans
            sözleşmesi ile mevcut durumda uygulanan yapım işleri yönetmeliğinde farklı
            bir yaklaşım sağlanmıştır.
               Diğer ihale uygulama modeli ise Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından
            ortaya konulan Sanayi İşbirliği Projeleri (SİP)’dir. Buna göre 15/08/2018 tarih ve
            36 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile Sanayi İşbirliği Projelerinin Uygulanmasına



            300 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320