Page 320 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 320

Yerel Yönetimlerin Elektrikli Otobüs Alımları İçin
                   4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu Uygulamaları Çerçevesinde Örnek Bir Yaklaşım

            az 1 kez (10 yıl) değişime tabi tutulacağı baz alınarak; söz konusu yüksek gerilim
            tahrik bataryaların farklı amaçlar için ikincil kullanımına dair öncül yaklaşımlar
            sunulmalı;  kullanılabilir  ömrünü  tamamlayan  tahrik  bataryalarının,  farklı
            türlerde geri dönüşümüne dair gereksinimler, ilgili ihalelerin şartnamelerine
            dahil edilmelidir. Türkiye’de kamu toplu ulaşım işletmeleri tarafından bugüne
            kadar  gerçekleştirilen  bütün  elektrikli  otobüs  alım  ihalelerinde  belirtilen
            yüksek gerilim tahrik bataryalarının bertaraf sorumluluğu ve gerçekleştirilecek
            işlemlerin İdarelerin uhdesine bırakıldığı görülmektedir (Topal, 2019) .
               Günümüz modern toplu ulaşım sistemlerindeki en etkili parametrelerden
            birisi  de  yolcu  ve  sürücü  için  konfor  parametresidir.  Özellikle  yolcular
            açısından dış ortam koşullarının esas alındığı ısıtma/soğutma/havalandırma,
            iç/dış  aydınlatma,  araç  için  internet  erişimi  ve  PIS/PAS    sistemleri  yolcu
                                                                 4
            memnuniyetini arttırırken, elektrikli otobüsler özelinde, enerji tüketimine de
            arttırmak  suretiyle  sağlanabilecek  menzil  değerlerinde  önemli  azalmalara
            neden  olmaktadır.  Ayrıca  yolcu  konforu  için  diğer  bir  kıstas  olan  kabul
            edilebilir bir gürültü seviyesi de elektrikli otobüsler özelinde önemli bir avantaj
            unsurudur.
               4. Elektrikli Otobüsler için Öngörülen İhale Modeli

               Elektrikli  otobüslere  özel  gerçekleştirilecek  ihalelerde  belirlenecek
            temel  gereksinimler,  otobüs  tasarımına  esas  performans  parametrelerine
            karşılık  gelmektedir.  Bunlar  tahrik  motor/ları  güç/tork  değerleri,  hızlanma
            süresi ve frenleme mesafesi, emisyon değerleri (Depodan tekere / kuyudan
            tekere),  azami  hız  değeri  (Türkiye’de  UKOME  tarafında  70  km/h  hız  sınırı
            bulunmaktadır), tahrik yapısı (merkezi motor, aksa entegre motor), aks taşıma
            kapasitesi, dönüş çapı, süpürme alanı, batarya kapasitesi, şarj konsepti, birim
            enerji tüketimi (yardımcı sistemler ile birlikte), rejeneratif frenleme kapasitesi
            ve sağlanabilecek menzil (işletme performans koşullarına uygun) değeridir.
               İhale teknik şartnamelerinde yer alması öngörülen ve genel olarak sektörel
            bir  boşluk  olduğu  değerlendirilen  elektrikli  otobüsler  özelinde  bakım
            &  onarım  yaklaşımları  ve  bu  doğrultuda  son  kullanıcılar  için  sağlanacak
            eğitimlerin  de  şartnamelerde  yer  alması  gerektiği  değerlendirilmektedir.
            İhale  şartnamelerinde  elektrikli  otobüslere  dair  periyodik  ve  ağır  bakım
            &  onarım  yaklaşımları,  bu  kapsamda  gerekli  yazılımlar  ve  kullanımları  için
            gerekli  ara  donanımların  da  göz  önünde  bulundurulmalıdır.  Diğer  taraftan
            elektrikli  otobüslerde  yer  alan  diğer  içten  yanmalı  motorlu  otobüslerde
            de  bulunan  konvansiyonel  sistemler  (kapılar,  aydınlatma  sistemleri  vb.)  için
            standart yaklaşımları esas alan bütün bakım & onarım prosedür ve süreçleri
            elektrikli otobüsler için işletilmesi gerekmektedir. Ayrıca elektrikli otobüslerde

            4 Yolcu bilgilendirme ve sesli anons sistemleri



                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  305
   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324   325