Page 322 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 322

Yerel Yönetimlerin Elektrikli Otobüs Alımları İçin
                   4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu Uygulamaları Çerçevesinde Örnek Bir Yaklaşım

            ihtiyaç  duyulan  teknolojilerin  kazanmasında  önemli  bir  avantaj  sağlayacağı
            değerlendirilmektedir. Ayrıca SİP sözleşmeleri kapsamında Türk Lirası yerine
            Dolar  veya  Euro  birim  fiyatlı  sözleşme  imzalanabilmesi  olası  uzun  vadeli
            sözleşme sürelerinde baz alındığında tedarik ihalelerinde, tarafları için değişken
            ekonomik koşulların bulunduğu piyasa koşullarında avantaj sunmaktadır.
                 Öngörülen  model  temelde  tasarruf  ettirdiği  kadar  ödeme  yapılmasını
            esas alan bir yaklaşımı esas almaktadır. Mevcut durumda sanayi ve bina enerji
            verimliliği  proje  (verimlilik  arttırıcı  projeler)  konseptlerinin,  kavramsal  olarak
            ulaşım  sistemlerine  özgü  konfigüre  edilmesi  ile  elektrikli  otobüslere  özel
            yenilikçi bir finansman çözümü sağlanmaktadır. Öngörülen iş modelinde yerel
            yönetimler  nezdinde,  toplu  ulaşım  hizmeti  sağlayan  işletme/  operatörlere
            sunulacak kaynakların (teşvik, destek fonları ya da borç finansmanı) elektrikli
            otobüsler  ve  yenilenebilir  enerji  destekli  şarj  altyapısı  için  kullanımını  baz
            alınmaktadır. Ortaya konulacak “toplu ulaşım işletme performans” sözleşmesi,
            ilgili  işletmeci/operatörün  kullanacağı  elektrikli  otobüsler  için  aynı  evsaftaki
            içten  yanmalı  motorlu  (dizel/CNG)  otobüslere  kıyasla  var  olan  ilk  yatırım
            maliyet  farkının,  yıllara  sari  işletme  kazanımları  ile  kompanze  edilmesi
            sağlanmaktadır.  Öngörülen  model,  elektrikli  otobüslerin  tahrik  batarya
            maliyetini,  satış  maliyetinden  ayırarak,  yıllara  bölünmüş  bir  ödeme  modeli
            ile ticari anlamda tahrik bataryasının uzun vadeli kiralanması esas almaktadır.
            Böylelikle elektrikli otobüslerin en önemli maliyet kalemini teşkil eden tahrik
            batarya  maliyetinin,  belirlenen  garanti  süreci  boyunca;  elektrikli  otobüs
            kullanılarak elde edilebilecek işletme kazanımları (baz alınan dizel veya CNG
            otobüs ile yürütülen işletme maliyetine göre) ile karşılanması sağlanarak; ilgili
            süre zarfında sürdürülebilir işletme performansının temel unsuru olan tahrik
            bataryası için de garanti elde edilebilecektir.

               Değerlendirme ve Sonuçlar

               Günümüzde  lastik  tekerlekli  toplu  ulaşım  sistemlerinde  kullanılan
            otobüslerde,  konvansiyonel  sistemlerden  elektrikli  sistemlere  geçişin
            hızlandırılması; ulaşımdan kaynaklı emisyonları azaltımı ve iklim değişikliğiyle
            mücadelede  önemli  bir  fırsat  sunmaktadır.  Ancak  toplu  ulaşım  sektörü  için
            Çin’in hariç tutulduğu verilere göre her yıl dünya çapında 100.000’den fazla
            yeni otobüs satın alınmasına rağmen yalnızca %13’ünü elektrikli otobüslerden
            oluştuğu  belirtilmektedir  (Hummel,  2018).  Yapılan  bir  çok  araştırmada
            referans  alınan  baz  senaryolar  doğrultusunda  2030  yılında  Türkiye’nin  sera
            gazı emisyon miktarının 1,175 Mt CO  e olarak öngörülmektedir. Türkiye’de
                                              2
            özellikle elektrikli araç endüstrisi için de lokomotif olacağı öngörülen toplu
            ulaşım sistemlerinde kullanılacak elektrikli otobüsler, emisyon azaltımları için
            iyi bir başlangıç noktası olarak değerlendirilmektedir.



                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  307
   317   318   319   320   321   322   323   324   325   326