Page 265 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 265

Cihan Erçetin


            noktadan başka bir noktaya yolculuk etmek için bisiklet kullanmak anlamına
            gelen  bisikletli  ulaşımın  etkin  bir  kentsel  ulaşım  türü  olarak  kullanılması
            araştırmanın  devamındaki  kısımlarda  iyi  uygulama  örnekleri  incelemesi  ve
            öğrenilen dersler ile birlikte ele alınacaktır.

               4. İyi Uygulama Örnekleri
               Dünyanın farklı yerlerindeki birçok ülke kentsel ulaşım türü olarak bisikletin
            önemini tam olarak benimsemektedir. Pucher ve Buehler’e göre (2012) Son
            yıllarda  merkezi  ve  yerel  yönetimler,  ulaşım  sistemlerinin  sürdürülebilirliğini
            geliştirmek ve kentlerin yaşanabilirliğini artırmak amacıyla bisiklet kullanımının
            potansiyelini  gerçekleştirmek  için  bazı  kentsel  politikalar  ve  planlar
            hazırlamaktadırlar.  Avrupa,  Kuzey  Amerika,  Asya  ve  Avustralya’nın  birçok
            kentinde  bisikletle  ilgili  programlar  ve  yatırımlar  son  derece  gelişmiş  ve
            yaygınlaştırılmıştır.  Son  yirmi  yılda,  Avustralya  ve  ABD’deki  otomobil  odaklı
            olarak  adlandırılabilecek  kentlerde  ulaşım  amaçlı  bisiklet  kullanımı  oldukça
            yaygınlaşmıştır. Özellikle Hollanda ve Danimarka’nın öncü olduğu Kuzey Avrupa
            ülkeleri tarihi bir bisiklet kültürüne sahiptirler ve mevcut bisiklet altyapılarını ve
            bisiklet kullanımını artırabilecek politikaları önemli ölçüde ilerletmektedirler.
            Ayrıca  Fransa  ve  İspanya  gibi  ülkelerin  bazı  öne  çıkan  kentlerinde  bisiklet
            kullanımı önceden bir kentsel ulaşım türü olarak popüler değilken, özellikle
            bu ilkelerdeki büyük ölçekli kentlerde bisiklet kullanımını artıracak politikalar
            her geçen gün daha fazla benimsenmektedir.
               Avrupa  kentleri  geçmişten  bugüne  ulaşımda  çeşitli  dalgalanmalara
            rağmen yüksek bisiklet kullanım oranlarıyla öne çıkmaktadır. 2. Dünya Savaşı
            sonrasında ortaya çıkan ekonomik problemler, enerji ve fosil yakıtlardaki erişim
            sıkıntısı, toplu taşıma sistemlerindeki aksamalar nedeniyle ulaşım aracı olarak
            bisikletin türel dağılımdaki kullanım oranı oldukça artmıştır. İktisadi bunalımlar
            ile birlikte özel araç kullanımındaki azalmanın nedeni, yakıt fiyatlarının yüksek
            oluşu ve savaş esnasında yol altyapılarında meydana gelmiş olan hasarların
            kısa zamanda onarılamaması olmuştur. Bu durum özel araç kullanımını durum
            gereği kısıtladığından dolayı, bisiklet kentsel hareketlilik için en ödenebilir ve
            kolay ulaşım seçeneği olarak ön plana çıkmıştır. Ekonomik krizlerin etkisinin
            azalması ile birlikte bisiklet kullanımında da buna paralel olarak ciddi oranda
            azalmalar görülmüştür. Bu dönemde özellikle ABD’deki otomotiv firmalarının
            pazarlamalarıyla özel araç odaklı ulaşım ve araç bağımlılığı artmıştır. 1970’lere
            kadar  süren  bu  eğilim,  1973  birinci  ve  1979  ikinci  petrol  krizleri  ile  birlikte
            tam tersine dönmeye başlamıştır. Bu durumda merkezi ve yerel yönetimler
            yeni strateji ve planlarıyla özel araç kullanımını özendiren müdahaleler yerine
            bisikletin  tekrardan  kentsel  ulaşım  türü  olarak  kabul  edilmesini  sağlayacak
            müdahaleleri  kullanmaya  başlamışlardır.  Çevresel  sürdürülebilirliğin  ve



            250 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270