Page 260 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 260

Çevresel Sürdürülebilirlik ve Ulaşım Aracı Olarak Bisiklet:
                                      İyi Uygulama Örnekleri

            kullanımına  neden  olmaktadır.  Bunun  yanında,  geleneksel  yaklaşımın
            benimsenmesi  sonucunda  kamusal  açık  alanların  dikkate  değer  bir  kısmı
            katlı  kavşaklara,  yeni  otopark  alanlarına,  yolların  genişletilerek  kaldırımların
            daraldığı insanı odağına almayan kentsel mekanlara, yayalar için erişilebilirlik
            önünde engel oluşturan ve kentsel estetiği olumsuz etkileyen sokak yapısına
            neden olmaktadır. Geleneksel ulaşım politikalarında politika yapıcı, yolculuk
            talebini ve bunun sonucu olan trafik talebini göz ardı etmektedir (Öcalır, 2020).
               Otomobil bağımlılığı odaklı bir kentsel ulaşım sisteminin özellikle çevreye,
            iklime  ve  doğaya  zarar  vermesi  insan  sağlığını  ve  yaşam  kalitesini  olumsuz
            etkiler.  Otomobil  kullanımının  ve  bunun  bir  bağımlılık  olarak  korunmasının
            sürdürülebilirliğin  üç  aşaması  üzerinde  olumsuz  sonuçları  olduğu  açıktır:
            ekonomi,  toplum  ve  özellikle  çevresel  kalite.  Bu  nedenle,  şehir  içi  ulaşım
            için  araç  bağımlılığını  tüm  dünyada  daha  fazla  sürdüremeyeceğimiz  açıkça
            ortaya  çıkmaktadır.  Kısacası,  özel  araç  ile  hareketlilik  temelli  bir  kentsel
            ulaşım modeli sürdürülemez yapıdadır. Örnek olarak, hava kirliliği, yollardaki
            trafik kaynaklı en belirgin çevresel sürdürülebilirlik üzerine etkilerden biridir.
            Karayolu  taşıtlarından  kaynaklanan  emisyonlar,  sağlık  üzerinde  etkilere  ve
            kirliliğe  neden  olan  önemli  düzeyde  kirletici  partikülleri  barındırmaktadır.
            Günümüzde etkilerini deneyimlediğimiz iklim değişikliğinin nedenlerinden en
            göze çarpanı karbon emisyonlarına neden olan fosil yakıtların yanması sonucu
            oluşan gazlardır. Diğer bir problem alanı ise asitlenmenin doğa, tarım ve peyzaj
            üzerindeki, kısacası çevresel sürdürülebilirlik üzerindeki etkileridir (Wee, 2007).
               Newman ve Kenworthy (2000) özel araç bağımlı kentsel ulaşım sisteminin,
            sürdürülebilirliğin  alt  konuları  olan  çevre,  ekonomi  ve  toplum  üzerindeki
            olumsuz  etkilerini  Tablo  1’de  ortaya  koymaktadır.  Araştırmanın  ana  konusu
            olan  çevresel  sürdürülebilirlik  açısından  bakıldığında  petrol  kaynaklı  fosil
            yakıt  bağımlılığı,  karbon  salınımının  kaynağı  olan  emisyonların  artması,
            kontrolsüz kentsel yayılma, yağmur suyu drenajındaki problemler nedeniyle
            yer altı su rezervlerindeki azalma ve bununla birlikte gelen sel riskleri ve trafik
            yönetimindeki eksiklikler nedeniyle sıkışıklık ve gürültü kirliliği ana problem
            alanları  olarak  ortaya  çıkmaktadır.  Çevresel  açıdan  sürdürülemez  yapı  ile
            birlikte,  özel  araç  bağımlılığının  yarattığı  ekonomik  maliyetler  ve  toplumsal
            açıdan  sürdürülemez  sonuçlar  göstermektedir  ki  alternatif  ulaşım  türlerine
            yönelmek ve yeni kentsel hareketlilik politikaları kurgusunu bu alternatif aktif
            ulaşım türleriyle şekillendirmek kaçınılmazdır. Aşağıdaki Tablo 1’de belirtildiği
            üzere, özel araç odaklı kentsel ve bölgesel ulaşım sistemlerinin ekonomik ve
            sosyal etkilerinin yanında oldukça belirgin çevresel etkileri bulunmaktadır.









                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  245
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265