Page 263 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 263

Cihan Erçetin


            de  en  belirgin  sürdürülebilir  kentsel  ulaşım  türlerinden  biri  olan  bisikletin
            ulaşım aracı olarak kullanım oranlarında belirgin bir düşüşe neden olmuştur
            (Pucher ve Buehler, 2012). Bu dönemde özellikle birçok Avrupa kenti merkezi
            ve  yerel  yönetim  politikalarını  yolların  genişletilmesine,  yeni  araç  yollarının
            planlanmasına ve artan oranda otopark sağlanmasına yöneltmiştir ve açıkça
            bisikletli  ulaşıma  yönelik  ihtiyaçlar  göz  ardı  edilmiştir  (Hass-Klau,  1993).
            Otomobil kullanımındaki artış çevre kirliliğine, trafik sıkışıklığına, yaralanmalara
            ve  ölümlere  neden  olmaktadır.  Bu  nedenle  politika  yapıcıların  kararlarında
            oldukça kritik öneme sahip konulardan biri, toplu taşıma, yürüme ve bisikletli
            ulaşımı  sağlarken  -özellikle  kentsel  hareketlilikte-  otomobil  kullanımını
            kısıtlamak ve özel araç kullanımına karşı bazı caydırıcı önlemler de uygulamaktır
            (Pucher ve Buehler, 2012).
               Sera gazı emisyonları nedeniyle meydana gelen iklim değişikliğine olumsuz
            yönde katkıda bulunan en temel kaynaklardan biri kentsel ulaşımda kullanılan
            araçlardır. Öte yandan bisikletli ulaşım, kentsel yolcu taşımacılığı sektöründen
            kaynaklı emisyonların azaltılması amacıyla sıfır emisyonlu bir ulaşım modu olarak
            karşımızda  durmaktadır  (Garrad,  Rissel  ve  Bauman,  2012).  Bisiklet  kullanımı
            herhangi bir çevre veya gürültü kirliliği oluşturmamaktadır, bu nedenle bisiklet
            çevre  dostu  bir  kentsel  ulaşım  modu  olarak  uluslararası  düzeyde  popüler
            hale gelmiş ve kabul edilmiş bir ulaşım türüdür. Kentsel alanlarda otomobil
            yerine bisiklet kullanımı, enerji tüketiminin ve trafik tıkanıklığının azaltılmasına
            hizmet eder. Bisiklet kullanımının artması, sera gazları ve diğer emisyonların
            azaltılması için teşvik edici bir alternatiftir (European Conference of Ministers of
            Transport, 2004). Ayrıca bisiklet kullanımının doğal kaynakların etkin kullanımı
            ve  çevrenin  korunması  açısından  otobüs,  havayolu  ve  demiryolu  gibi  diğer
            ulaşım türleri ile karşılaştırıldığında aşağıdaki Tablo 2’de görüldüğü üzere en
            uygun seçenek olarak ortaya çıkmaktadır. Enerji tüketimi, zararlı emisyonların
            salınımı ve kaza riski açısından incelendiğinde açıkça görülmektedir ki bisikletli
            ulaşım otomobil, otobüs, havayolu ve demiryolu ulaşımına kıyasla çevreye en
            az zararlı ve en güvenli ulaşım türüdür.

             Tablo 2. Ulaşım Türlerinin Çevresel Etkilerinin Karşılaştırılması (Otomobil için Baz=100
                                 kabul edilmiştir) (Whitelegg, 1991)

                                 Otomobil  Otobüs   Bisiklet  Havayolu  Demiryolu

               Mekan kullanımı      100      10       8        1          6

              Birincil enerji tüke-  100     30       0        405        34
                     timi

                     CO             100      29       0        420        30
                       2


            248 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268