Page 258 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 258

Çevresel Sürdürülebilirlik ve Ulaşım Aracı Olarak Bisiklet:
                                      İyi Uygulama Örnekleri

            alındığında, özellikle doğal yaşam alanları ve çevre üzerindeki olumsuz etkileri
            azaltmanın  yollarının  araştırılması  için  sürdürülebilirlik  ve  ulaşım  sektörünün
            birlikte değerlendirilmesine ihtiyaç olduğu rahatlıkla ifade edilebilir.
               Kentsel  ulaşımda  bisiklet  kullanımı,  toplu  taşıma  odaklı  kalkınma,  yeşil
            ulaşım  ve  yakıt  verimli  ulaşım  sistemlerinin  bir  parçası  olan  sürdürülebilir
            hareketlilik  türüdür.  Sürdürülebilir  kalkınma  ve  kentsel  ulaşımın  ilişkisine
            işaret  eden  bisikletli  ulaşım  sürdürülebilir  kentsel  hareketliliğin  sağlanması
            ve sürdürülebilirliğin çevre, toplum ve ekonomiyi içeren üç bileşeni üzerinde
            olumlu  etkilere  sahiptir  (Schafer,  1998).  Sürdürülebilir  ulaşım  kavramı,  aynı
            zamanda,  taşıma  kapasitesi,  ulaşım  ve  güvenlik  ihtiyaçlarını  erişilebilirlik,
            çevresel kalite ve mahalle yaşanabilirliği ihtiyaçları ile dengeleyen; sosyal ve
            çevresel maliyetleri en aza indirmeyi hedefleyen ulaşım hizmetleri olarak da
            tanımlanabilir. (Jordan ve Thomas, 1997). Diğer bir tanım olarak, sürdürülebilir
            kentsel ulaşım sistemi, emisyonları ve atıkları alanın absorbe etme kabiliyeti
            dahilinde sınırlandırmayı amaçlar, yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımına
            ve arazi kullanımının en aza inmesine katkı sağlar. Bu şekilde insanlar için eşit
            ve  adaletli  bir  ulaşım  sistemi  sağlanarak  sağlıklı  bir  yaşam  elde  edilmesine
            yardımcı olan sürdürülebilir ulaşım sistemleri, yaşam kalitesinin artmasına katkı
            sağlarken finansal olarak ödenebilir, maksimum verimlilikte çalışan ve canlı bir
            ekonomiyi destekler (Duncan ve Hartman, 1996).
               Ulaşımda sürdürülebilirlik konusu Türkiye bağlamında özellikle kontrolsüz
            kentsel  yayılma  ve  araç  bağımlılığı  ile  ilişkilendirilebilir.  Türkiye’de  kentlerin
            makroformundaki plansız ve kontrolsüz gelişme sonucunda kentsel yayılmayla
            birlikte gidilecek mesafeler uzadığından dolayı özel araç kullanımı artmakta;
            bu durum hava kirliliği yaratırken bunun yanında küresel ısınmaya yol açan
            emisyonları arttırmaktadır. Bu durum da kentin ekolojik yönden kırılganlığını
            arttırarak dirençliliğini olumsuz etkilemektedir. Sonuç olarak, özellikle kentsel
            ulaşımla ilgili güncel sürdürülebilirlik tartışmalarında ana problem tanımı, neyi
            sürdürmek istediğimizi belirlemeden önce; daha doğru bir ifadeyle, artık neyi
            sürdüremeyeceğimiz üzerinedir.

               2. Sürdürülemez Kentsel Ulaşım
               1960’ların sonlarında politika yapıcılar yollar ve araç park yerleri oluşturarak
            trafik  için  daha  fazla  alan  yaratmak  amacıyla  merkezdeki  kentsel  alanları
            yeniden inşa etme eğilimindeydiler. 1970’lerin başında, birçok batılı ülke, aşırı
            otomobil  kullanımının  kentler  ve  insan  sağlığı  üzerindeki  olumsuz  etkilerini
            fark etmiş ve otomobiller ve diğer karayolu taşıtları için araç kilometresi başına
            kirletici emisyonlarını ve yarattıkları gürültü kirliliğini dikkate alarak azaltmak
            için  düzenlemeler  hazırlamışlardır  (Wee,  2007).  Ancak  1970’ler  sonrasında
            otomobil  kullanımı  dünyada  önemli  ölçüde  artmıştır.  1970  ve  1990  yılları



                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  243
   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263