Page 268 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 268

Çevresel Sürdürülebilirlik ve Ulaşım Aracı Olarak Bisiklet:
                                      İyi Uygulama Örnekleri

            gelmiştir. Kent içi yolculuklarda tüm sosyal sınıflardan insanlar yan yana bisiklet
            sürmeye başlamışlardır. Bu da bisikletli ulaşımın sosyal sürdürülebilirlik ve eşitlik
            sağlama boyutunu ortaya koymaktadır. 1950’lerin sonlarına doğru artan refah ve
            alım gücü ile birlikte, Kopenhag kenti yaşayanlarının kent içi ulaşımda bisiklet
            yerine  otomobil  kullanımına  yöneldiği  görülmüştür.  Dünyanın  diğer  gelişmiş
            ülkelerindeki gibi, Danimarkalı şehir plancıları da geleceğin arabalara, motorlu
            taşıtlara ve her zamankinden daha geniş otoyollara ait olduğuna inanmaktaydılar.
            1970’lere gelindiğinde petrol krizi ve sonrasında kentlilerin Kopenhag’ı tekrardan
            motorlu araç kullanımının baskın olmadığı günlerine döndürmek için yapılan
            protesto gösterileri ve ‘Araçsız Pazar’ uygulaması ile bazı sokakların hafta sonu
            gününe özel araçtan arındırılması bugünkü bisiklet kültürü dönüşümünün temelini
            oluşturmaktadır. Kentin politika yapıcıları protestoları gözeterek bisikletin ulaşım
            aracı  olarak  kullanımını  özendirmek  üzere  çalışmalar  yapmaya  başlamışlardır.
            Bunun  yanında,  petrol  krizi  ile  birlikte  artan  yakıt  fiyatları  ve  otomobillere
            uygulanan vergiler insanların özel araç kullanımını sorgulamasına neden olmuş;
            kentteki artan hava kirliliği, iklim değişikliğinin etkilerinin görülmeye başlanması
            ve insanların gündelik hareket ihtiyacını işe gidiş gelişlerde bisiklet ile sağlama
            isteği de bisikletin geri dönüşünde öncü olmuştur. 1990’lara gelindiğinde kentte
            bisiklet yolları altyapısı hızla geliştirilmiş ve ücretsiz bir bisiklet paylaşım sistemi
            ‘Bycyklen’ altyapısı kurulmuştur. Kopenhag’da bisikletin güvenli bir ulaşım aracı
            olarak benimsenmesi için gerçekleştirilen en önemli politikalardan bir diğeri de
            ayrılmış bisiklet yolu ağı inşa edilerek bisikletlilerin araç ve yaya hareketinden
            ayrılması sağlanmıştır (Cycling Embassy of Denmark, 2020; Ministry of Foreign
            Affairs  of  Denmark,  2022).  Şekil  3  Kopenhag’da  bisiklet  yollarının  dağılımını
            göstermektedir.

























                           Şekil 3. Kopenhag’ta Bisiklet Yolları (Google, 2022b)



                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  253
   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273