Page 270 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 270
Çevresel Sürdürülebilirlik ve Ulaşım Aracı Olarak Bisiklet:
İyi Uygulama Örnekleri
Şekil 4. Münih’te Bisiklet Yolları (Google, 2022c)
Münih kentinde yolculukların türel dağılımı incelendiğinde bisikletli
ulaşımın önemli bir yer tuttuğu görülmektedir. Kent içi tüm yolculukların
%34’ü özel araçla, %18’i bisikletle, %24’ü toplu taşıma ile ve %24’ü yürüme ile
gerçekleştirilmektedir (MCube ve TUM, 2021).
• Paris
Paris ilk bakışta bisiklet dostu olarak algılanmayan bir Avrupa kenti olmasına
karşın, bisikletli ulaşımın en önemli parçalarından biri olan bisiklet paylaşım
sistemlerinin etkin yönetimi ve kullanımı açısından bakıldığında Avrupa’da en
öne çıkan kenttir. Bisiklet paylaşım sistemleri vurgusu nedeniyle bu çalışma
kapsamında değerlendirilmektedir.
Motorlu araçlar odaklı kent içi ulaşım geleneğine sahip olan Paris’te, 2014
yılındaki yerel seçimler sonrasında evrilen sürdürülebilir kentsel hareketlilik
politikalarında bisiklet yolu altyapısını iki katına çıkarmak için toplamda 150
milyon Euro bütçe ayrılmıştır. 2019 yılında küresel pandemi süreci ile birlikte
insanlar kalabalık toplu taşıma yerine bisikletli ulaşıma yönelim göstermiştir.
Bunu desteklemek amacıyla yerel yönetim kentte 50 km’lik ‘anlık bisiklet
yolu’na (pop-up bike lane) dönüşümü gerçekleştirmiştir (Harrap, 2021).
1
Paris’te kent içi yolculukların türel dağılımı incelendiğinde tüm yolculukların
%25’i özel araçla, %2’si bisikletle, %25’i toplu taşıma ile ve %46’sı yürüme
ile gerçekleştirilmektedir (Deloitte, 2019a). Şekil 5 Paris’te bisiklet yollarının
dağılımını göstermektedir.
1 Anlık bisiklet yolu, Covid-19 pandemi döneminde insanların kalabalık toplu taşıma ortamlarından
uzaklaşarak bireysel ulaşım talebi ortaya koymasıyla birlikte kent içinde bazı araç yolu şeritlerinin
ayırıcılarla bisiklet yoluna dönüştürülmesidir.
Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023 255