Page 270 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 270

Çevresel Sürdürülebilirlik ve Ulaşım Aracı Olarak Bisiklet:
                                      İyi Uygulama Örnekleri


























                             Şekil 4. Münih’te Bisiklet Yolları (Google, 2022c)
               Münih  kentinde  yolculukların  türel  dağılımı  incelendiğinde  bisikletli
            ulaşımın  önemli  bir  yer  tuttuğu  görülmektedir.  Kent  içi  tüm  yolculukların
            %34’ü özel araçla, %18’i bisikletle, %24’ü toplu taşıma ile ve %24’ü yürüme ile
            gerçekleştirilmektedir (MCube ve TUM, 2021).

               •   Paris
               Paris ilk bakışta bisiklet dostu olarak algılanmayan bir Avrupa kenti olmasına
            karşın, bisikletli ulaşımın en önemli parçalarından biri olan bisiklet paylaşım
            sistemlerinin etkin yönetimi ve kullanımı açısından bakıldığında Avrupa’da en
            öne çıkan kenttir. Bisiklet paylaşım sistemleri vurgusu nedeniyle bu çalışma
            kapsamında değerlendirilmektedir.
               Motorlu araçlar odaklı kent içi ulaşım geleneğine sahip olan Paris’te, 2014
            yılındaki  yerel  seçimler  sonrasında  evrilen  sürdürülebilir  kentsel  hareketlilik
            politikalarında bisiklet yolu altyapısını iki katına çıkarmak için toplamda 150
            milyon Euro bütçe ayrılmıştır. 2019 yılında küresel pandemi süreci ile birlikte
            insanlar kalabalık toplu taşıma yerine bisikletli ulaşıma yönelim göstermiştir.
            Bunu  desteklemek  amacıyla  yerel  yönetim  kentte  50  km’lik  ‘anlık  bisiklet
            yolu’na  (pop-up  bike  lane)  dönüşümü  gerçekleştirmiştir  (Harrap,  2021).
                   1
            Paris’te kent içi yolculukların türel dağılımı incelendiğinde tüm yolculukların
            %25’i  özel  araçla,  %2’si  bisikletle,  %25’i  toplu  taşıma  ile  ve  %46’sı  yürüme
            ile gerçekleştirilmektedir (Deloitte, 2019a). Şekil 5 Paris’te bisiklet yollarının
            dağılımını göstermektedir.

            1 Anlık bisiklet yolu, Covid-19 pandemi döneminde insanların kalabalık toplu taşıma ortamlarından
            uzaklaşarak bireysel ulaşım talebi ortaya koymasıyla birlikte kent içinde bazı araç yolu şeritlerinin
            ayırıcılarla bisiklet yoluna dönüştürülmesidir.



                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  255
   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275