Page 275 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 275

Cihan Erçetin


               Ankara  için  bisiklet  kullanımının  önündeki  engeller  nedeniyle  bisiklet
            kültürünün oluşumu tam olarak başlayamamıştır. Bu engeller; mevcut bisiklet
            yolu altyapısının ve park yerlerinin yetersizliği, değişken hava koşulları, birbirine
            uzak  kentsel  kullanımlar  nedeniyle  yolculuk  mesafelerinin  uzun  olması,  yol
            üzeri düzensiz otopark oluşumları, düşük hava kalitesi ve son olarak da bisiklet
            kullanımının  bir  kentsel  ulaşım  türü  olarak  değil  serbest  zaman  eğlence
            ve spor aracı olarak görülme algısı olarak sıralanabilir (AMM, 2020). Bunun
            yanında kentte bisiklet park yerlerinin sınırlı sayıda ve kapsamda olması da bu
            engellerden biridir.
               Türkiye’de  bisiklet  kullanımının  ilk  kez  yasal  bir  dayanağa  kavuştuğu  adım
            2019  yılı  sonunda  son  hali  yürürlüğe  giren  Bisiklet  Yolları  Yönetmeliği’dir.  Bu
            yönetmeliğin temel amacı, bisikletin serbest zaman eğlencesi olarak kullanımının
            yanında ulaşım amacıyla da kullanılabilmesini sağlamak üzere bisiklet yollarının
            ve bisiklet park istasyonlarının planlanması, projelendirilmesi ve yapımına ilişkin
            usul ve esasları belirlemektir (Bisiklet Yolları Yönetmeliği, 2019).
               Ülke genelinde bisiklet yolu planlamasına yönelik ilk adım Çevre ve Şehircilik
            Bakanlığı’nın ‘Şehirlerarası Ulaşım ve Turizm Amaçlı Bisiklet Yolları Masterplan
            Projesi’dir. Bu sistemle uzun mesafeli daha büyük bir bisiklet ağının parçası
            olarak kentleri birbirine bağlamak amaçlanmaktadır. Ankara da bu ağın önemli
            bir parçasıdır.
               Bütüncül  bisiklet  yolu  planlamasında  kent  özelinde  ilk  adım,  Ankara’da
            önemli bisiklet grupları, akademisyenler ve uygulayıcı paydaşların katılımı ile
            EGO koordinasyonuyla planlama aşaması gerçekleştirilen Ankara Bisiklet Yolu
            Projesi’dir.  Emek/Bahçelievler/Ulus,  Dumlupınar  Bulvarı  Bölgesi,  Ümitköy/
            Etimesgut,  Batıkent  ve  Eryaman  bölgeleri  olarak  beş  ayrı  etap  şeklinde
            planlanan  toplam  53.7km’lik  bisiklet  yolu  ağı  büyük  oranda  üniversiteleri
            toplu  taşıma  istasyon  ve  duraklarına  ve  yerleşim  alanlarını  toplu  taşımaya
            bağlayan  çeşitli  güzergâhlardan  oluşmaktadır  (EGO,  2022).  Bunun  yanında
            2022 yılı içerisinde ilk istasyonları kurulan ‘Elektrikli Bisiklet Paylaşım Sistemi’
            uygulaması da gerçekleştirilmektedir.
               Ankara için bisiklet ağının bisiklet paylaşım sistemleri ve bisiklet park yerleri
            ile birlikte toplu taşıma ile tam entegre olarak planlandığı en kapsamlı adım
            2021 yılı sonunda projelendirmesi tamamlanan ‘Ankara’da Entegre, Motorsuz
            ve Çok Modlu Ulaşım için Bisiklet Stratejisi, Masterplanı ve Pilot Uygulama
            Projesi’dir. Bu proje Küresel Geleceğin Şehirleri Programı kapsamında, Birleşik
            Krallık  Dışişleri  ve  Kalkınma  Bakanlığı  (FCDO)  ile  Birleşmiş  Milletler  İnsan
            Yerleşimleri Programı (UN-Habitat) fonu tarafından desteklenen ve toplamda
            275 kilometre uzunluğunda bisiklet yolu ağı planını içermektedir. Bunun yanı
            sıra  mevcut  yasal,  çevresel  demografik  durumun  tespiti,  bisiklet  paylaşım
            sistemleri, bisiklet park yerleri politikası, park et-devam et sistemleri yaklaşımı,



            260 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280