Page 279 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 279

Cihan Erçetin


            İyi uygulama örnekleri ve bisikletli ulaşımın sürdürülebilirliği üzerine yapılan
            değerlendirme  sonucunda  Türkiye  kentlerinde  bisikletli  ulaşım  kültürünün
            oluşması  ve  bisikletin  sürdürülebilir  bir  ulaşım  aracı  olarak  algılanması  ve
            kullanılmasının bağlı olduğu bazı faktörler ön plana çıkmaktadır. Bu faktörler;
               •   Bisikletli ulaşımı odaklı planlar yapılması,
               •   Bisikletli ulaşım için kuralların yasal zeminde yürürlüğe konulması,
               •   Bisiklet yolu ağının geliştirilmesi,
               •   Bisiklet  paylaşım  sistemlerinin  geliştirilmesi  ve  bisiklet  kullanımı
                  özendirici bir unsur olarak kullanılması,
               •   Bisiklet park yerlerinin planlı ve eşit erişim gözetilerek sağlanması,
               •   Dünyada  değişken  petrol  arzı  ve  buna  bağlı  olarak  yükselen  yönde
                  değişen  fiyatların  bisikletli  ulaşımın  benimsetilmesinde  fırsat  olarak
                  kullanılabilecek olması,
               •   Küresel  pandemi  koşullarından  öğrenilenlerin  bisiklet  kullanımının
                  özendirilmesi yönünde fırsat olarak kullanılması,
               •   İnsanların  refah  düzeyinin  arttığı  koşullarda  otomobil  kullanımına
                  yönelim konusunda caydırıcı politikaların gerekliliği,
               •   Bisiklet  kullanımı  konusunda  algı  dönüşümü  için  farkındalık  artırma,
                  eğitim ve bilgilendirme çalışmalarının yapılması,
               •   Bisikletli ulaşım için belediyeler bünyesinde resmi birim kurulması
               •   Bisikletli  ulaşımın  geliştirilmesine  özel  kayda  değer  miktarda  bütçe
                  ayrılması
               •   STK’ların  ve  bireylerin  bu  sürdürülebilir  dönüşümde  aktif  rol  alması,
                  katılımcı uygulamalar ile politika yapım süreçlerinin yönetişim ilkeleri
                  çerçevesinde ele alınması
               Belirtilen  bu  faktörler  her  kent  ve  coğrafya  özelinde  bağlam  bağımlıdır.
            Kentin  kendine  özgü  iklim  ve  topografya  koşulları,  arazi  kullanımı,  ulaşım
            alışkanlıkları, politika yapıcıların tutumu ve insanların bisiklet kullanımı algısı
            bu  faktörlerinin  hangilerinin,  hangi  sırayla  ve  öncelikle,  hangi  alanlarda  ve
            hangi sosyo-ekonomik grupların hedeflenerek uygulanacağını belirleyecektir.
            Bisikletli  ulaşım  konusunda  önemli  adımların  atılmaya  başlandığı  Türkiye
            kentleri  için  bu  belirtilen  faktörlerin  ufuk  açıcı  olması  ve  özellikle  çevresel
            sürdürülebilirliğe olumlu katkı yapacak politikaların planlı ve kontrollü şekilde
            oluşturulması hedeflenmektedir.










            264 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283   284