Page 274 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 274

Çevresel Sürdürülebilirlik ve Ulaşım Aracı Olarak Bisiklet:
                                      İyi Uygulama Örnekleri




























               Şekil 8. Montreal Bisiklet Paylaşım Sistemi Bixi’nin Kent İçi Bisiklet İstasyonları Dağılımı
                                          (BIXI, 2022b)
               Kanada’nın Montreal kenti günümüzde 889 km’lik bisiklet yolu altyapısıyla
            öne çıkan dünya bisiklet kentlerindendir. Bu bisiklet yollarının 711 km’lik kısmı
            yılın 12 ayı boyunca kullanılabilecek şekilde bakımı yapılmaktadır. 2019 yılında
            hazırlanan  Bisiklet  Planı,  bisiklet  yolu  ağını  mevcut  bisiklet  yolu  altyapısının
            üzerine  gelişim  rotalarını  tasarlayarak  planlamayı  amaçlamaktadır.  Yerel
            yönetim tarafından bu plan her dört yılda bir güncellenmektedir (Montreal,
            2022).  Montreal’de  kent  içi  yolculukların  türel  dağılımı  incelendiğinde  tüm
            yolculukların %68’i özel araçla, %5’i bisikletle, %24’ü toplu taşıma ile ve %2’si
            yürüme ile gerçekleştirilmektedir (Deloitte, 2019b).

               •   Ankara
               Türkiye’de  bisiklet  kültürünün  bisiklet  yolu  altyapısı  geliştirilmesiyle  ön
            plana çıkarılmaya çalışıldığı Konya ve Kayseri gibi kentler yerine iyi uygulama
            örneği olarak Ankara’nın seçilmesinin nedeni 2019 yılı başları ve 2022 yılı sonu
            itibarıyla  Ankara’da  bisikletli  ulaşımın  planlı  olarak  geliştirilme  adımlarının
            atılıyor olmasıdır. Ankara kenti özel araç bağımlılığı problemi ile yıllardır karşı
            karşıya olan ve Türkiye’de 1000 kişi başına düşen özel araç sahipliği açısından
            birinci  sırada  olan  bir  kenttir  (TÜİK,  2022).  Kentteki  yolculuk  türel  dağılımı
            incelendiğinde, yolculukların %38.6’sı özel araçla, %41.8’i toplu taşıma ile (kent
            içi raylı sistemler, otobüs ve minibüs [Dolmuş]) ve %19.6’sı servis araçları ve taksi
            türleriyle gerçekleştirilmektedir. Daha basit bir ifadeyle kent içi yolculukların
            38.6’sı özel araçla %61.4’ü toplu taşıma ile gerçekleşmektedir. Bisiklet kullanımı
            oransal bir değere erişemediği için dağılımda yer almamaktadır (EGO, 2020).




                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  259
   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279