Page 269 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 269
Cihan Erçetin
Kentin türel dağılım incelendiğinde, kent içi tüm yolculukların %30’u
özel araçla, %28’i bisikletle, %21’i toplu taşıma ile ve %21’i yürüme ile
gerçekleştirilmektedir. Eğitim amaçlı kent içi yolculuklar açısından türel dağılım
incelendiğinde bisiklet kullanım oranının %44 olduğu görülmektedir. Diğer
bir ifade ile okula gidiş gelişlerde yolculukların neredeyse yarısı bisiklet ile
gerçekleştirilmektedir. 2025 yılı için hedef, kentteki işe ve okula yolculukların
%50’sinin bisikletle gerçekleştirilmesi olarak belirlenmiştir (Heinrich Böll
Stiftung, 2021).
• Münih
Günümüzde Münih Almanya’nın önemli bisiklet dostu kentlerinden biri
olarak öne çıkmaktadır. 1950-1960’larda araç yoğun politikalar ve bununla
birlikte gelen protestolar sonucunda yerel yönetim yeni çözümler üzerin fikir
geliştirmeye başlamıştır. Bisikletli ulaşımın geliştirilmesi ve benimsenmesi
için 1970’lerden başlayarak kamu ve özel sektör iş birliğiyle önemli adımlar
atılmıştır (Bruhèze ve Oldenziel, 2018). Planlı gelişimin adımı olarak 1986’da
Bisikletli Ulaşım için Trafik Gelişim Planı (Traffic development Plan for Cycling)
hazırlanmış ve sürekli olarak gereklilikler dikkate alınarak güncellenmiştir. 1996
yerel seçimlerinden sonra bisikletli ulaşımın geliştirilmesi yerel yönetimin
birincil amaçlarından olmuştur. Ancak bu gelişim 2007 yılına kadar tam olarak
bir kentsel ulaşım politikası önceliği haline gelememiş, sonrasında ise belediye
başkanı strateji olarak Münih’i Almanya’nın en bisiklet dostu kenti haline
getirmeyi hedefleyerek bisikletin yolculuk türel dağılım oranını artırmayı temel
hedeflerden biri olarak benimsemiştir. 2009’da Münih belediye meclisi, bisiklet
park yerlerinin inşası gibi önlemler alarak Münih’teki bisikletin türel dağılımdaki
payını 2015’te %17’ye çıkarma hedefiyle bir bisiklet stratejisi uygulamıştır. 1992
ve 2009 yılları arasında Münih Belediyesi bisikletli ulaşımın geliştirilmesi ve
tanıtımı için yaklaşık 33 milyon Euro harcamıştır (Landeshauptstadt München,
2007). Münih’te bisikletli ulaşımın en önemli elemanlarından olan bisiklet
paylaşım sistemleri de 2001’de 1050 bisikletle ilk kez bir alman kentinde
kurulmuştur. Aynı zamanda, 2010 yılından itibaren kentin bir belediye birimi
bisiklet yaygınlaştırma kampanyaları düzenlenmesi için görevlendirilmiştir
(Lanzendorf ve Busch-Geertsema, 2014). Şekil 4 Münih’te bisiklet yollarının
dağılımını göstermektedir.
254 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi