Page 269 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 269

Cihan Erçetin


               Kentin  türel  dağılım  incelendiğinde,  kent  içi  tüm  yolculukların  %30’u
            özel  araçla,  %28’i  bisikletle,  %21’i  toplu  taşıma  ile  ve  %21’i  yürüme  ile
            gerçekleştirilmektedir. Eğitim amaçlı kent içi yolculuklar açısından türel dağılım
            incelendiğinde  bisiklet  kullanım  oranının  %44  olduğu  görülmektedir.  Diğer
            bir  ifade  ile  okula  gidiş  gelişlerde  yolculukların  neredeyse  yarısı  bisiklet  ile
            gerçekleştirilmektedir. 2025 yılı için hedef, kentteki işe ve okula yolculukların
            %50’sinin  bisikletle  gerçekleştirilmesi  olarak  belirlenmiştir  (Heinrich  Böll
            Stiftung, 2021).

               •   Münih
               Günümüzde  Münih  Almanya’nın  önemli  bisiklet  dostu  kentlerinden  biri
            olarak  öne  çıkmaktadır.  1950-1960’larda  araç  yoğun  politikalar  ve  bununla
            birlikte gelen protestolar sonucunda yerel yönetim yeni çözümler üzerin fikir
            geliştirmeye  başlamıştır.  Bisikletli  ulaşımın  geliştirilmesi  ve  benimsenmesi
            için 1970’lerden başlayarak kamu ve özel sektör iş birliğiyle önemli adımlar
            atılmıştır (Bruhèze ve Oldenziel, 2018). Planlı gelişimin adımı olarak 1986’da
            Bisikletli Ulaşım için Trafik Gelişim Planı (Traffic development Plan for Cycling)
            hazırlanmış ve sürekli olarak gereklilikler dikkate alınarak güncellenmiştir. 1996
            yerel  seçimlerinden  sonra  bisikletli  ulaşımın  geliştirilmesi  yerel  yönetimin
            birincil amaçlarından olmuştur. Ancak bu gelişim 2007 yılına kadar tam olarak
            bir kentsel ulaşım politikası önceliği haline gelememiş, sonrasında ise belediye
            başkanı  strateji  olarak  Münih’i  Almanya’nın  en  bisiklet  dostu  kenti  haline
            getirmeyi hedefleyerek bisikletin yolculuk türel dağılım oranını artırmayı temel
            hedeflerden biri olarak benimsemiştir. 2009’da Münih belediye meclisi, bisiklet
            park yerlerinin inşası gibi önlemler alarak Münih’teki bisikletin türel dağılımdaki
            payını 2015’te %17’ye çıkarma hedefiyle bir bisiklet stratejisi uygulamıştır. 1992
            ve  2009  yılları  arasında  Münih  Belediyesi  bisikletli  ulaşımın  geliştirilmesi  ve
            tanıtımı için yaklaşık 33 milyon Euro harcamıştır (Landeshauptstadt München,
            2007).  Münih’te  bisikletli  ulaşımın  en  önemli  elemanlarından  olan  bisiklet
            paylaşım  sistemleri  de  2001’de  1050  bisikletle  ilk  kez  bir  alman  kentinde
            kurulmuştur. Aynı zamanda, 2010 yılından itibaren kentin bir belediye birimi
            bisiklet  yaygınlaştırma  kampanyaları  düzenlenmesi  için  görevlendirilmiştir
            (Lanzendorf  ve  Busch-Geertsema,  2014).  Şekil  4  Münih’te  bisiklet  yollarının
            dağılımını göstermektedir.
















            254 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274