Page 273 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 273
Cihan Erçetin
Şekil 7. Montreal’de Bisiklet Yolları (Google, 2022e)
Montreal’de otomobilin sürdürülemez yapısı ve çevre üzerindeki olumsuz
etkileri ile baş etmek amacıyla, politika yapıcılar 2009’de uygulanabilir ve
somut bir çözüm olarak bisiklet paylaşım sistemi Bixi, Montreal Şehri Ulaşım
Planı’nda odaklanılan önemli bir kentsel ulaşım türü olarak kabul edilmiştir
(PBSC, 2010). Kuzey Amerika’nın en büyük ve dünyanın en geniş kapsamlı
bisiklet paylaşım sistemlerinden biri olması öngörülen Bixi’nin, Montreal’in
mevcut toplu taşıma ağına entegre edilmesi ve kentteki kentsel ulaşım
yolculuk taleplerini desteklemesi planlanmıştır. Bixi programının istasyon
yer seçimi, merkezi Montreal’den yaklaşık 15 km yarıçapında her 250-300
metrede bir konumlandırma kriterlerine bağlı olarak yapılmıştır (New York City
Department of City Planning, 2009). Şekil 8’de görüldüğü üzere, günümüzde
Bixi programı Montreal, Laval, Longueuil, Westmount, Ville Mont-Royal and
Montréal-Est bölgelerinde toplam 9600’den fazla bisiklet (bunlardan 7270’i
klasik, 2395’i ise elektrikli bisikletlerden oluşmaktadır) ve yaklaşık 800 istasyon
barındırmaktadır (BIXI, 2022a).
258 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi