Page 264 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 264

Çevresel Sürdürülebilirlik ve Ulaşım Aracı Olarak Bisiklet:
                                      İyi Uygulama Örnekleri


                 Nitrojenoksit      100       9       0        290        4
                Hidrokarbonlar      100       8       0        140        2

                     CO             100       2       0        93         1

              Toplam atmosferik     100       9       0        250        3
                    kirlilik
                  Kaza riski        100       9       2        12         3
               Bisikletli  ulaşım,  diğer  motorlu  şehir  içi  ulaşım  türleri  ile  kıyaslandığında
            en doğrudan başlangıç noktasından direkt olarak bitiş noktasının konumuna
            varma imkânı sunabilmesinin yanı sıra, kendi boyutu dışında kentsel alanda yer
            kaplamayan kompakt bir kentsel ulaşım aracıdır. Bisiklet enerji tüketmemesinin
            yanında  motorlu  taşıt  türlerinden  farklı  olarak  hava  veya  gürültü  kirliliği  de
            oluşturmamaktadır (Grava, 2003).
               Arzın  planlanmasına  yönelik  geleneksel  yaklaşımlardan  sonra,  bisiklet
            kullanımının alternatif bir ulaşım türü olarak dünyada kabul edildiği, ulaşım
            talebinin  yönetilmesini  de  içeren  çağdaş  yaklaşımlar  günümüzde  kentsel
            hareketlilik  problemlerinin  çözümü  için  öne  çıkmaktadır.  Çağdaş  kentsel
            ulaşım planlama yaklaşımının en belirgin stratejilerinden olan bisikletli ulaşım
            ve yürüme odaklı kentsel hareketlilik entegre biçimde planlandığında kentlerin
            çevresel  sürdürülebilirliğine  de  katkı  verecektir.  Çağdaş  ulaşım  planlaması
            yaklaşımı çerçevesinde, bisikletli ulaşıma yönelik temel müdahaleler aşağıdaki
            gibi öne çıkmaktadır:
               •   Yaya bölgelerini içeren düşük emisyon bölgeleri, yayalaştırılmış sokaklar
               •   Bisiklet yolları, şeritleri, bisiklet park yerleri
               •   Bisiklete öncelik veren trafik yönetimi
               •   Bisiklet paylaşım sistemleri (Öcalır, 2020)
               Bisiklet  birincil  olarak  serbest  zaman  etkinlik  ya  da  spor  aracı  olarak
            görülebilmektedir. Grava’ya göre (2003) bisikletin kullanım amaçları çocuklar
            için  bir  oyuncak  türü,  serbest  zaman  eğlencesi,  spor  aracı,  kentsel  ulaşım
            aracı  ve  kent  içi  hizmetleri  yerine  getirmek  için  kullanılan  araç  olarak  öne
            çıkmaktadır.  Bisiklet  üretimi  başladığında,  açık  havada  spor  ve  boş  zaman
            aktivitesi için bir araç olarak kabul edilmiştir. Günümüzde bisiklet sadece bir
            eğlence aracı olmaktan çok, eğitim, sağlık veya alışverişe günlük erişim için
            çağdaş bir kentsel ulaşım türü olarak kabul edilmektedir (Kılınçaslan, 2012).
            Günümüz  çağdaş  kentsel  hareketlilik  yaklaşımlarında  kabul  edilen  gerçek,
            kent içi yolculuklarda bisikletin yaygın olarak temiz ve sürdürülebilir bir kentsel
            ulaşım türü olarak benimsenmesidir. Bisikletli ulaşım kentlerde özellikle kısa
            mesafeli  yolculuklarda  otomobil  kullanımına  potansiyel  bir  alternatiftir.  Bir



                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  249
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269