Page 267 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 267
Cihan Erçetin
avantajları hissedilmiş ve sonrasında 1980’lere gelindiğinde bisiklet dostu
sokak uygulamaları geliştirilmeye başlanmıştır (Zee, 2017; Buehler ve Pucher,
2010). Şekil 2 Amsterdam’da bisiklet yollarının dağılımını göstermektedir.
Şekil 2. Amsterdam’da Bisiklet Yolları (Google, 2022a)
Günümüzde Amsterdam dünyada bisikletin kentsel ulaşım aracı olarak
kullanıldığı öncü kentlerdendir. Bisikletli ulaşım için temel müdahaleler kent
içi bisiklet ağı kurulması, bisikletli ulaşımın toplu taşıma ile entegrasyonu,
ulusal bisiklet kullanım standartları ve kurallarının getirilmesi, akıllı
uygulamalar ile bisikletlilere trafikte öncelik verilmesi, bisiklet park yerlerinin
etkin şekilde kurgulanması ve davranış değişikliği konusunda farkındalık
artırma çalışmaları yapılmasıdır (Vanderstraeten ve Dotter, 2022). Kentin
türel dağılım incelendiğinde, kent içi yolculukların %20’si özel araçla, %32’si
bisikletle, %17’si toplu taşıma ile ve %29’u yürüme ve %2’si de diğer türler ile
gerçekleştirilmektedir (Deloitte, 2018).
• Kopenhag
Dünyanın bisiklet başkenti olarak kabul edilen bir diğer öne çıkan kent
Danimarka’nın başkenti Kopenhag’dır. Kopenhag’da hava koşulları ve günün
hangi saati olduğuna bakılmaksızın bir ulaşım aracı olarak bisiklet kentin
tamamında etkin şekilde çeşitli yaş grupları tarafından kullanılmaktadır.
Günümüzde zirve saatlerde dünyanın diğer özel araç odaklı kentlerinin
yollarında otomobillerin yarattığı sıkışıklığı Kopenhag’da bisikletlilerin yollarda
yarattığı kalabalık şeklinde görmek mümkündür. 1800’lerin ortalarında bisiklet
kullanımının ilk kez başladığı kentte 1800’lerin sonları ve 1900’lerin başında
bisiklet kullanımını kolaylaştırmak üzere ilk altyapı çalışmaları başlamıştır.
1920’lerde ve 1930’larda bisiklet, eşitlik ve özgürlüğün yaygın bir sembolü haline
252 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi