Page 267 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 267

Cihan Erçetin


            avantajları  hissedilmiş  ve  sonrasında  1980’lere  gelindiğinde  bisiklet  dostu
            sokak uygulamaları geliştirilmeye başlanmıştır (Zee, 2017; Buehler ve Pucher,
            2010). Şekil 2 Amsterdam’da bisiklet yollarının dağılımını göstermektedir.























                          Şekil 2. Amsterdam’da Bisiklet Yolları (Google, 2022a)
               Günümüzde  Amsterdam  dünyada  bisikletin  kentsel  ulaşım  aracı  olarak
            kullanıldığı öncü kentlerdendir. Bisikletli ulaşım için temel müdahaleler kent
            içi  bisiklet  ağı  kurulması,  bisikletli  ulaşımın  toplu  taşıma  ile  entegrasyonu,
            ulusal  bisiklet  kullanım  standartları  ve  kurallarının  getirilmesi,  akıllı
            uygulamalar ile bisikletlilere trafikte öncelik verilmesi, bisiklet park yerlerinin
            etkin  şekilde  kurgulanması  ve  davranış  değişikliği  konusunda  farkındalık
            artırma  çalışmaları  yapılmasıdır  (Vanderstraeten  ve  Dotter,  2022).  Kentin
            türel dağılım incelendiğinde, kent içi yolculukların %20’si özel araçla, %32’si
            bisikletle, %17’si toplu taşıma ile ve %29’u yürüme ve %2’si de diğer türler ile
            gerçekleştirilmektedir (Deloitte, 2018).

               •   Kopenhag
               Dünyanın  bisiklet  başkenti  olarak  kabul  edilen  bir  diğer  öne  çıkan  kent
            Danimarka’nın başkenti Kopenhag’dır. Kopenhag’da hava koşulları ve günün
            hangi  saati  olduğuna  bakılmaksızın  bir  ulaşım  aracı  olarak  bisiklet  kentin
            tamamında etkin şekilde çeşitli yaş grupları tarafından kullanılmaktadır.
               Günümüzde  zirve  saatlerde  dünyanın  diğer  özel  araç  odaklı  kentlerinin
            yollarında otomobillerin yarattığı sıkışıklığı Kopenhag’da bisikletlilerin yollarda
            yarattığı kalabalık şeklinde görmek mümkündür. 1800’lerin ortalarında bisiklet
            kullanımının  ilk  kez  başladığı  kentte  1800’lerin  sonları  ve  1900’lerin  başında
            bisiklet  kullanımını  kolaylaştırmak  üzere  ilk  altyapı  çalışmaları  başlamıştır.
            1920’lerde ve 1930’larda bisiklet, eşitlik ve özgürlüğün yaygın bir sembolü haline




            252 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272