Page 212 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 212

Türkiye’de Elektrikli ve Hibrit Araçlar İçin Acil Müdahale Yaklaşımları


            Termal  kaçak  durumları,  yüksek  gerilim  tahrik  bataryasının  kaza  sonrası  hasar
            durumuna bağlı olarak, kazadan hemen sonra veya gecikmeli meydana gelebilir.
            Bunun ile birlikte kimi zaman hiç meydana gelmediği durumlar da söz konusu
            olabilmektedir (Sheikh vd., 2017; Sahraei vd., 2021). Bu doğrultuda acil müdahale
            ekiplerinin  özellikle  olası  gecikmeli  durumları  değerlendirmesi  oldukça  zorlu
            bir hal almaktadır. Bir elektrikli araç türü olan Chevrolet Volt ile gerçekleştirilen
            yandan çarpma testi kapsamında, gerçekleştirilen kaza senaryosundan üç hafta
            sonra yüksek gerilim tahrik bataryasının kısa devre yaparak ve alev aldığı kayıt
            altına alınmıştır (Isidore, 2011; Wojdyla, 2020).
               Diğer  taraftan  lityum  tabanlı  bir  yüksek  gerilim  bataryasının  su  ile  temas
            etmesi de (yangın söndürmede için kullanılan su) tehlikeye yol açabilmektedir.
            Alkali metalin yüksek re aktivitesi nedeniyle, su molekülleri (H O) bileşenlerine
                                                                  2
            ayrılmakta;  dolayısı  ile  ortamda  hidrojen  oluşumuna  neden  olmaktadır.
            Hidrojen/hava  karışımlarının  meydana  gelen  düşük  elektrostatik  boşalmalar
            veya elektriksel ateşlemelerle ortaya çıkabilecek kıvılcımlar nedeni ile de olası
            gaz  patlamaları  tetiklenebilmektedir.  Ayrıca  lityum  tabanlı  bataryaların  su  ile
            etkileşiminin sebep olduğu diğer bir tehlike ise elektrotlar arası potansiyel gerilim
            farkından kaynaklanmaktadır. Kutuplar arasındaki gerilimin (DC) potansiyel farkı,
            su  ile  oluşabilecek  kısa  devre  durumunda  benzer  şekilde  patlamaya  neden
            olabilmektedir. Meydana gelecek bu ve benzeri durumlar yüksek gerilim tahrik
            bataryalarında can güvenliği açısından da tehlike arz etmektedir.
               Kimyasal riskler arasında değerlendirilen bir diğer risk faktörü ise batarya
            hücrelerinden  açığa  çıkan  gaz  ve  sıvı  haldeki  yanıcı  ve  aşındırıcı  elektrolit
            sızıntılardan  kaynaklanan  tehlikelerdir.  Söz  konusu  bu  kimyasallar,  benzer
            şekilde  tutuşma  sebep  teşkil  edebilmektedir  (VDA,  Accident  Assistance).
            Muhtemel bir çarpışma, yüksek gerilim tahrik batarya sisteminin, modül yada
            hücrelerinin deformasyonuna, içerisinde yer alan kimyasalların da bu suretle
            sızıntısına veya söz konusu hücrelere su/hava girmesine yol açabilmektedir.
            Böyle bir durumda ortaya çıkabilecek toksik, aşındırıcı, yüksek oranda reaktif
            özellikte olan kimyasallar ile temas edilmesi ciddi yaralanmalara, hatta ölüm
            tehlikesine sebep teşkil edebilmektedir (Hatai vd.,1986).

               2. Elektrikli ve Hibrit Araçların Karıştığı Olası Kaza Senaryoları
               Elektrikli  ve  hibrit  araçların  karıştığı  kaza  durumları  için  acil  müdahale
            ekiplerinin karşılaşabilecekleri muhtemel senaryolar aşağıda sıralanmıştır.
               •   Kaza mahallinde yangının olmaması ve elektrikli veya hibrit aracın tahrik
                  bataryasında sorun görülmemesi,
               •   Kazaya maruz kalan elektrikli veya hibrit aracın tahrik bataryasının hasarlı
                  olması  veya  kritik  bir  durumda  olduğu  tespit  edilmesi,  sonrasında
                  bataryada yangın çıkmasının muhtemel olduğu değerlendirilmesi,



                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  197
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217