Page 209 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 209

Orhan Topal


            gerilim  tahrik  bataryasının  elektriksel  olarak  izole  edilmesi  ile  mümkündür.
                                         1
            Beraberinde  elektrikli  ve  hibrit    araçların  şarj  olurken  yaşanabilecek  kaza
            durumlarında  da  şarj  istasyonunun  ve  yardımcı  bataryanın  (akü)  benzer
            şekilde elektriksel olarak izole edilmesi gerekmektedir. Acil durum ekiplerinin
            yaşanabilecek  bu  tür  kaza  vb.  acil  durumlarda,  yüksek/düşük  gerilim
            sistemlerinin  ve  bağlantı  kablolarının  enerjili  olabileceğini  göz  önünde
            bulundurarak;  ilgili  bağlantıların  devre  dışı  bırakılması  ve/veya  gerekmesi
            durumunda bağlantıların (kabloların) kesilebilmesi için kablo güzergâhlarının
            ve  kullanılması  durumunda  MSD  gibi  devre  kesici  ekipmanın  araç  içinde
            konuşlandırıldığı lokasyonu bilmesi kritik önem arz etmektedir.
               Elektrikli ve hibrit araçlarda yer alan yüksek gerilim tahrik bataryaları, kaza
            durumlarında potansiyel tehlike kaynakları olması nedeni ile söz konusu acil
            durumlar için tasarıma esas girdiler arasında; yüksek gerilim sistemleri - şasi
            arasında elektriksel izolasyonun sağlanması, iletken parçalar arasında yeterli
            hava aralığı bulundurulması, yalıtım direnci izleme sistemi kurulması, meydana
            gelebilecek  elektriksel  arklara  dayanıklı  konektör  kullanımı,  yüksek  gerilim
            uyarı  etiketleri  ve  yüksek  gerilim  bileşenleri  için  turuncu  renkli  kablolardır
            kullanılması  olarak  sıralanabilir  (DGUV  8686,  2022).  Ayrıca  kazalar  sırasında
            olası çarpışma sonrası, tahrik sistemine özel montaj bölgeleri, gövde koruması
            ve bataryalardan kaynaklı toksik elektrolit sızıntısı durumları için de alınması
            gereken önlemler bulunmaktadır (Electric Vehicle Safety, 2021: Ek-20). Diğer
            taraftan bir diğer önemli husus da kazazedeler ve acil müdahale ekiplerinin,
            elektrik çarpma tehlikesine karşı korunmasıdır. Olası bir çarpışma durumunda,
            çarpışma önleme sistemleri ile entegre ve çarpışma anı öncesinden başlayarak,
            yüksek gerilim tahrik batarya sisteminin izolasyonunun veya mümkün kılınması
            ile yüksek gerilim tahrik bataryasının deşarjının sağlanması en etkin yöntem
            olarak değerlendirilmektedir (UNECE, 2022: Regülasyon No. 94 ve No.95).

               1. Elektrikli ve Hibrit Araç Kazalarında Temel Risk Faktörleri
               Elektrikli ve hibrit araçların karıştığı kazalarda ve acil durumlarda yapılacak
            müdahale sırasındaki riskler elektriksel, termal ve kimyasal olmak üzere 3 temel
            kategoriye değerlendirilebilir.  Bu kapsamda ilk olarak elektriksel risklere dair
            aşağıdaki hususlara yer verilmiştir.
               Normal  koşullarda  elektrikli  ve  hibrit  araçların  güç  tahrik  sisteminde  yer
            alan kontaktörler, araçlarda bulunan hava yastıklarının açılması ve/veya kaza
            durumunda, çarpışma sensörü marifeti ile tetiklenerek, yüksek gerilim tahrik
            batarya  sistemi  ile  diğer  tahrik  sistem  bileşenlerinin  arasındaki  elektriksel
            bağlantının  kesilmesini  sağlamaktadır.  Beraberinde  tahrik  motor  sürücüsü


            1   Plug-in hibrit araçlar



            194 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214