Page 206 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 206
TÜRKİYE’DE ELEKTRİKLİ VE HİBRİT ARAÇLAR
İÇİN ACİL MÜDAHALE YAKLAŞIMLARI
Orhan TOPAL
ÖZ
Günlük hayatta, trafikte kullanımı artan elektrikli ve hibrit araçlar, olası trafik
kazaları için önemli bir risk teşkil etmektedir. Elektrikli ve hibrit araçların karıştığı
kaza durumlarında meydana gelecek mekanik deformasyonlar nedeniyle ve/
veya kimi zaman yeterli bakım & onarım süreçlerinin işletilemediği durumlarda,
yüksek gerilim tahrik bataryalarından kaynaklı yangınlarla karşılaşılma riski
bulunmaktadır. Söz konusu risk, genellikle yüksek gerilim tahrik bataryasına ait
hücrelerin mekanik, termal veya elektriksel açıdan tanımlanan çalışma aralığının
dışında bir duruma maruz kalmasından kaynaklanmaktadır. Bu durumlar
beraberinde sıcaklığının yükselmesine, dolayısıyla batarya hücrelerinin de
ısınmasına yol açmaktadır. Bu sıcaklık artışı, hücrelerdeki istenmeyen kimyasal
reaksiyonları da hızlandırarak daha yüksek sıcaklık seviyelerine ulaşılmasına;
sonrasında yüksek gerilim tahrik bataryalarında kendi kendini güçlendiren ve
durdurulamaz bir kimyasal reaksiyon döngüsüne girmesine neden olmaktadır.
Benzer bir süreçte yaşanacak, yalnızca bir hücre bazındaki termal kaçak durumu
dahi diğer bütün modüllere sirayet edebilen, hatta tahrik bataryasını tamamen
etkiyebilecek termal risklerle karşı karşıya kalınmasına neden olabilir. Bu
durumun elektrikli ve hibrit araçlara esas başlıca güvenlik tehlikeleri arasında
yer aldığı bilinmektedir. İşbu çalışma ile Türkiye’de elektrikli ve hibrit araçlara
özel etkin ve yerinde acil müdahale ve kurtarma hizmetleri konusunda dikkat
edilmesi gereken hususlar ve uygulanacak doğru yöntemler ortaya konulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Elektrikli ve Hibrit Araçlarda Acil Müdahale Yöntemleri,
Elektrikli ve Hibrit Araçlarda Batarya Yangınları, Kurtarma Hizmetleri
Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023 191