Page 208 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 208

Türkiye’de Elektrikli ve Hibrit Araçlar İçin Acil Müdahale Yaklaşımları


            mümkün  kılınmaktadır.  Bu  yaklaşıma  Porsche›nin  Taycan  4S  ve  Hyundai’nin
            Ioniq 5 örnek gösterilebilir (Nedelea, 2022; Porsch, 2022). Elektrikli ve hibrit
            araçlarda sistem seviyesi gerilim değerlerinin arttırılması, koruma önlemleri ve
            olası acil durum senaryolarında daha fazla güvenlik marjı gerektirmektedir.
               İçten yanmalı motorlu araçlarda olduğu gibi elektrikli ve hibrit araçlar da
            sürüş sırasında ve olası bir trafik kazası durumunda, güvenliği sağlamak için
            genel güvenlik gereksinimlerinin karşılanacağı koşullar esas alınarak tasarımlar
            yapılmaktadır.  Avrupa’da  olduğu  gibi  Türkiye’de  de  trafiğe  çıkacak  bütün
            araç konseptleri için Araç Tip Onayı kapsamında Birleşmiş Milletler Avrupa
            Ekonomik Komisyonu (UNECE) tarafından belirlenen standartların sağlanması
            konusunda ilgili süreçler yürütülmektedir. Bu kapsamda M1 kategorisindeki
            elektrikli  araçlar  ve  yüksek  gerilim  tahrik  bataryaları,  içten  yanmalı  motorlu
            araçlar için de yaygın olarak kullanılan UN-ECE R 94/95 ve Euro NCAP vb.
            testleri  uyarınca,  yüksek  koruma  sınıflarında  tasarımlar  yapılmaktadır.  Olası
            kazalarda öngörülen çarpışma senaryoları, her araç tipi için özel gereksinimler
            barındırmakta;  çarpışmalar  sırasında  araçta  bulunanlar  yolcular  ve  sürücü
            için  riskleri  minimize  edilmesi  amaçlanmaktadır.  Bu  kapsamda  ortaya
            konulan hususlar, konvansiyonel motorlu araçlar ile elektrikli ve hibrit araçlar
            için temel de aynıdır. Ancak elektrikli ve hibrit araçlarda farklı olarak, tahrik
            batarya sistemlerine özel ilave güvenlik gereksinimleri bulunmaktadır. UNECE
            R100  standardı  kapsamında,  elektrikli  ve  hibrit  araçlara  ait  yüksek  gerilim
            tahrik  bataryaları  için  mekanik  stres,  yangına  dayanıklılık,  harici  kısa  devre,
            aşırı  şarj  ve  aşırı  ısınmaya  karşı  koruma  başta  olmak  üzere  birtakım  testler
            uygulanmaktadır.  Elektrikli  araçlarda  kullanılan  yüksek  gerilim  bataryalarının
            gerekli tip onay süreçleri için mutlaka söz konusu standardı sağlayacak şekilde
            testlerden geçmesi gerekmektedir.
               Meydana  gelen  kazalarda,  olay  mahallinde  elektrikli  ve  hibrit  araçların
            yüksek gerilim tahrik batarya sistemlerinin elektriksel olarak deşarj edilmesi
            mümkün  değildir.  Bu  nedenle  yüksek  gerilim  tahrik  batarya  sistemlerinin
            durumu sürekli olarak izlenmeli ve kesinlikle gerekli tedbirler alınmadan temas
            edilmemelidir. Ayrıca yüksek gerilim tahrik bataryalarının sahip oldukları dış
            muhafazaları nedeniyle, batarya hücrelerin doğrudan soğutulması zordur. Bu
            sebeple meydana gelen elektrikli ve hibrit araç yangınlarında, geleneksel araç
            yangınlardan daha fazla yangın söndürme sıvısının kullanımı gerekmektedir.
            Genellikle  elektrikli  ve  hibrit  araçlardaki  yüksek  gerilim  tahrik  bataryaları,
            otomobilin  gövde  kısımlarından  yalıtılmış  olarak  tasarlanmaktadır.  Olası  bir
            kaza  durumunda  bataryalar  hasar  gördüğünde  patlayabilir  ya  da  meydana
            gelen bir elektrik kaçağı durumunda araç dışının metal aksam olması nedeni
            ile de olumsuzluklara neden olabilir. Elektrikli ve hibrit araçla meydana gelen
            kaza durumlarında, kullanılan yüksek gerilim kabloların enerjisiz olması, yüksek



                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  193
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213