Page 214 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 214

Türkiye’de Elektrikli ve Hibrit Araçlar İçin Acil Müdahale Yaklaşımları


            batarya hücrelerine doğrudan bağlanacak termokupl üzerinden elde edilecek
            veriler veya bir termal kamera vasıtası ile yapılan ölçümler esas alınabilir. Bu
            kapsamda  özellikle  gün  ışığının  olduğu  durumlarda  araç  şasisi  üzerinden
            metal  aksama  sahip  yüzeyler  arasında  diğer  ışık  kaynaklarının  da  (gündüz
            gün ışığının, gece ise kullanılan özel aydınlatma unsurlarının) yansımaları da
            değerlendirmeye  alınmalıdır.  Termal  kamera  ile  sıcaklık  ölçümü  için  uygun
            kamera  kurulumuna  ve  tahrik  bataryasının  harici  bir  ışık  kaynağına  maruz
            kalmayan yüzeyine odaklanılması önemlidir. Ayrıca termokupl kullanılarak elde
            edilecek sıcaklık ölçüm yönteminde ölçüm noktaları arasındaki termal direnç
            nedeni ile batarya hücreleri içindeki gerçek sıcaklık değerinin okunmasında
            gecikmeler  veya  ölçülen  sıcaklık  değerinin  olduğundan  düşük  çıkması
            durumları da göz önünde bulundurulmalıdır. Bu doğrultuda olası yanlış ölçüm
            sonuçları ile karşı karşıya kalınabileceğinin değerlendirilmesi gerekmektedir.
            Mümkün olması durumunda her iki yöntemin birlikte kullanılması, daha etkin
            sonuçlar alınması için fayda teşkil edecektir.

               3. Acil Müdahale Ekiplerinin Uygulaması Tavsiye Edilen Yaklaşımlar

               Elektrikli veya hibrit aracın karıştığı kaza sonrası, muhtemel hasar alan bir
            yüksek gerilim tahrik bataryası, esas olarak ana tehlike kaynağıdır ancak acil
            müdahale ekiplerinin, batarya üzerinden (batarya yönetim sistemi sağlanan)
            gerçek verilere doğrudan erişim imkânı olmadığı için bataryaların nihai durumu
            güvenilir  bir  şekilde  belirlenememektedir  (Wöhrl  vd.,  2020).  Bu  nedenle
            bataryaların  durumunun  kaza  sonrasında  doğru  bir  şekilde  analiz  edilmesi
            için bazı temel hususların gözlemlenerek ya da ölçüm yapılarak elde edilmesi
            gerekir. Bu kapsamda aşağıdaki yöntemler uygulanması tavsiye edilmektedir.
               Elektrikli ve hibrit araçlarla meydana gelen kaza durumunda öncelikle sahada
            keşif ve hızlı durum tespiti yapılması çok kritiktir. Kaza mahalline ulaşıldığında
            ilk  olarak  acil  müdahale  ekipleri  tarafından  aracın  görsel  olarak  incelenmesi
            gerekmektedir.  Temel  husus  kazaya  karışan  aracın  elektrikli/hibrit  bir  araç
            olup/olmadığı  tanımlanmasıdır.  Kaza  yapan  konvansiyonel  motoru  araçlar  ile
            elektrikli ve hibrit araçlar için farklı önlemlerin alınması gerekmektedir bu neden
            ile  kaza  mahallinde,  aracın  türünü  belirlenmesi  kritiktir.  Aracın  dış  kısmındaki
            amblemler öncelikli görsel unsurlar olmakla birlikte bu amblemlerin çarpışma
            sonrasında sıklıkla görünmez duruma gelmesi ya da yerinde olmaması mümkün
            olabilmektedir. Bu yüzden aracın mutlaka her tarafını incelenmesi ve mümkün
            olması durumunda kaputun altındaki ve aracın iç kısmındaki görsel unsurların da
            mutlaka değerlendirilmesi gerekmektedir. Yüksek gerilim uyarı etiketleri, araç
            marka/modeli, şarj portu, egzoz sistemi olmaması, gösterge panelinde yer alan
            elektrikli ve hibrit araçlara özel görseller veya turuncu yüksek gerilim kabloları
            bu kapsamda elektrikli ve hibrit araçlar için en temel ayırt edici özellikler olarak



                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  199
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219