Page 216 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 216

Türkiye’de Elektrikli ve Hibrit Araçlar İçin Acil Müdahale Yaklaşımları


               Elektrikli  ve  hibrit  araçlarda  acil  durum  müdahale  süreçlerine  başlamadan
            önce  yukarıdaki  prosedürlerin  uygulanması  sonrası,  en  az  5  dakika  boyunca
            müdahale  etmeksizin  beklenilmesi  gerekmektedir.  Böylelikle  yüksek  gerilim
            sistemlerinde  yer  alan  kapasitanslarda  deşarjlar  gerçekleşecektir.  Bu  süreçte
            açıkta yer alan kablolara elektrik akımına kapılma riskini barındırdığı göz önünde
            bulundurularak, kesinlikle temas edilmemelidir. Sonrasında söz konusu araca dair
            hiçbir bileşenin ve kablonun bağlantısına, interlock hattı devre dışı bırakılmadan
            veya MSD açılmadan müdahale edilmemelidir. Söz konusu belirtilen bu öncelikli
            güvenlik tedbirleri sonrası yardımcı bataryanın (akü) kutup başları da çıkarıldıktan
            sonra  müdahale  işlemlerine  başlanılmalıdır.  Benzer  şekilde  bu  süreçlerden
            sonra yine müdahaleye başlanılmadan önce en az 5 dakika daha beklenilmesi
            uygun  olacaktır  zira  hava  yastığı  sisteminin  hatalı  çalışmasından  kaynaklanan
            yaralanma  riski  bulunmaktadır.  Yüksek  gerilim  bataryalarının  ve  bileşenlerini
            araçtan deplasesi sırasından mutlaka izolasyon ve koruma amaçlı harici olarak
            topraklama yapılaması da gerekmektedir (VDA 2020).
               Elektrikli  ve  hibrit  araçların  dahil  olduğu  kazalara  müdahale  sürecinde,
            ekiplerinin araçta kesme, yer yer parçalama işlemleri yapması gerekebilmektedir.
            Bu suretle yaşanabilecek riskleri arttırmamak adına, araca en az zarar vererek;
            özellikle hava yastığı sistemine, turuncu renkli yüksek gerilim kablolarına ve
            diğer yüksek gerilim bileşenlerine dikkat edilmesi gerekmektedir. Araçta ağır
            hasar  meydana  gelmesinden  ötürü,  yüksek  gerilime  haiz  bileşenler  açığa
            çıkmış  ise  ilk  müdahale  ekiplerinin  gerekli  önlemleri  almaları,  bulundukları
            zemine elektriksel yalıtım sağlayan kaplama malzemeleri sermeleri ve uygun
            kişisel koruyucu donanımlar ile müdahale etmeleri gerekmektedir.
               Son  olarak  elektrikli  ve  hibrit  araçlar  park  halinde  iken  bir  kazaya  maruz
            kalması da söz konusu olabilmektedir. Böyle bir durumunda benzer yaklaşımlar
            gözetilerek aracın yüksek gerilim sistemlerinin aktif olma durumu göz önünde
            bulundurulmalıdır.  Bu  minvalde  parklanma  sırasında  kliması  /  ısıtması  aktif
            olarak  çalışan  bir  elektrikli  araç  esas  alınabilir  ve  söz  konusu  tehlikeler  bu
            durumda da geçerlidir zira yüksek gerilim tahrik bataryası bu durumda aktiftir.
            Duran elektrikli veya hibrit araca çarpıldığında hava yastıkları genellikle devreye
            girmez; bu sebeple bağlı sistemlere entegre koruma önlemlerinin de devreye
            girmesi mümkün olamayabilir. Elektrikli veya hibrit aracın durur konumunda
            meydana  gelen  kazalar  sonrası,  aracın  yüksek  gerilim  sistemlerinin  manuel
            olarak devre dışı bırakılması gerekmektedir. Ayrıca elektrikli veya plug-in hibrit
            araçların şarj gereksinimleri için kullanılan şarj istasyonlarına bağlı iken (şarj
            esnasında)  bir  çarpma  ile  gerçekleşen  kaza  durumunda  ise  şarj  kablosunu,
            şarj  istasyonundan  (mümkünse)  veya  araçtan  çıkarılması  uygun  olacaktır.
            Mutlaka şarj sisteminin enerjisini kesilmesi sağlanmalıdır. Şarj kablosu ve/veya
            konektöründe  herhangi  bir  görünür  hasar  belirtisi  olup,  olmadığını  kontrol



                                                                  Yıl 2 / Sayı 3 / Ocak 2023  201
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221