Page 215 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 215

Orhan Topal


            değerlendirilebilir    (Staatliche,  2017).  Ayrıca  Avrupa’da  bazı  ülkelerde  ilgili
            yasalar çerçevesinde, elektrikli araçlar için plakalarında “E” harf sembolünün
            kullanılmasına dair de zorunlu olmayan yaklaşımların sunulduğu bilinmektedir.
               Kaza  mahallinde  yapılacak  müdahaleler  öncesinde  ilgili  aracın  hareket
            edemeyecek  şekilde  sabitlenmesi  gerekmektedir.  Kaymaya  karşı  gerekli
            tedbirler  alınması  sonrası,  yangın  mücadele  çalışmaları  başlatılmalıdır.
            Ardından kimyasal sızıntısı ve elektriksel sistemlere dair kontroller yapılmalıdır.
            Acil  müdahale  ekipleri  için  riskler  ortadan  kaldırıldıktan  sonra  kurtarma
            çalışmalarına geçilmesi uygun olacaktır.
               Sonrasında zaman kaybetmeksizin aracın tahrik sisteminin incelenmesi de
            gerekir. Bataryasının deformasyonuna, elektrolit veya soğutucu gibi sıvıların
            sızmasına,  patlamaya  ve  duman  oluşumuna  da  özellikle  dikkat  edilmelidir.
            Bu  kapsamda  beyaz  duman  tespit  edilmesi,  hücrelerin  içinde  devam  eden
            elektrolit  yangınının  bir  göstergesi  olabileceği  değerlendirilebilir  (Luo  vd.,
            2018; DGUV, 2020).
               Yapılacak  ilk  kontroller  sonrasında  aracın  hareketiz  kalacak  şekilde
            konumlandırılması  esastır.  Bu  durum  acil  durum  müdahalesinde  bulunacak
            ekiplerin  ve/veya  kazazedelerin,  aracı  yanlışlıkla  hareket  ettirmesi  sonucu
            muhtemel tehlikelerin önüne geçmesi için önemlidir. Elektrikli ve hibrit araçlarda
            içten yanmalı motorlu araçlardan farklı olarak motor sesi bulunmamaktadır.
            Bu  durum  kimi  zaman  araç  çalışıyor  olmasına  rağmen,  çalışmıyor  olarak
            algılanmasına  neden  olabilmektedir.  Olası  acil  durum  sırasında  müdahale
            edecek ekiplerin, elektrikli aracın muhtemel hareket yönleri olan ön ve arka
            kısımdan uzak durmaları, aracın yan kısımlarından müdahale için yaklaşması
            uygun görülmektedir.
               Elektrikli ve hibrit araçları için acil durumlar için uygulanacak ilk müdahale
            kapsamında, araç tamamen hareketsiz hale getirilmesi sonrası yüksek gerilim
            sistemlerinin  devre  dışı  bırakılması  gerekmektedir.  Bu  kapsamda  aşağıdaki
            prosedürlerin uygulanması tavsiye edilmektedir.
               •   Gösterge  panelindeki  aracın  sürüşe  hazır  olduğunu  belirten  uyarı
                  ışığı  kontrol  edilmelidir.  Eğer  aktif  olduğu  görülüyorsa,  araç  güç
                  düğmesinden/kontak anahtarından kapatılmalıdır.
               •   Aracın yardımcı bataryasının (akü) bağlantısının kesilmesi gerekmektedir,
                  bu anlamda 12 V / 24 V akünün negatif (-) ucundan kablonun yerinden
                  çıkarılması uygun olacaktır.
               •   Ayrıca  yüksek  gerilim  tahrik  bataryasının,  sistemden  izolasyonunu
                  sağlamak için ise sistemde yer alan Interlock hattının tespit edilerek,
                  bağlantısının  kesilmesi  ve  MSD  çıkarılması  (varsa)  çıkarılması
                  gerekmektedir.  Böylelikle  sistem  koruma  tedbirleri  devreye  girerek,
                  gerekli acil müdahaleye uygun koşullar sağlanmış olacaktır.



            200 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220