Page 42 - Çevre, Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 1
P. 42

Küresel Sorun: İklim Değişikliği


            gelişmişlik seviyelerini, tarihsel sorumluluklarını, kalkınma önceliklerini ve özel
            koşullarını dikkate alan BMİDÇS “ortak fakat farklılaştırılmış sorumluluklar ve
            göreceli kabiliyetler” ilkesini Sözleşme’nin eklerindeki ülke sınıflandırmaları ile
            hayata geçirmiştir.
               Ek-1’de sıralanan gelişmiş ülkeler tarihsel sorumluluğa sahip ülkeler olup,
            sera  gazı  emisyonlarını  sınırlandırmak,  sera  gazı  yutaklarını  geliştirmek  ve
            ilgili ülke verilerini bildirmekle yükümlüdür. Ek-2 listesinde yer alan ülkeler ise
            Ek-1 listesinin alt kümesi durumundadır ve Ek-1 ülkelerinin sorumluluklarına
            ilaveten,  maddi  sorumluluğa  sahiptirler  ve  gelişmekte  olan  ek  dışı  ülkelere
            finansman  ve  teknoloji  transferi  konusunda  yardımla  sorumludurlar.  Ek  dışı
            ülkeler ise teşvik edilmekte fakat belirli yükümlülük altına alınmamaktadırlar.
            BMİDÇS,  çerçeve  nitelikli  bir  sözleşmedir  ve  kapsamında  sadece  ortak  bir
            yaklaşım, genel yükümlülükler ve rehber ilkelere yer verilmiştir. Bununla birlikte
            nihai  hedeflere,  bağlayıcı  sınırlara  ve  yükümlülüklere  sözleşme  kapsamında
            yer verilmemiştir.
               Sözleşmenin etkin uygulanması için de her yıl “Taraflar Konferansı (Parties
            of  the  Conference  -  COP)  Toplantıları”  düzenlenmektedir.  1995  yılında  ilki
            Berlin’de yapılan bu konferanslardan üçüncüsünde (COP3) alınan, sözleşme
            kapsamında  hangi  ülkenin  ne  denli  azaltım  yapacağına  ve  finansman
            taleplerinin  nasıl  değerlendirileceğine  dair  uygulama  aracı  olan  Kyoto
            Protokolü,  en önemli karardır.  Yine, 2015 yılında Paris’te düzenlenen 21. İklim
            Değişikliği Taraflar Konferansı’nın (COP21) bir ürünü olan Paris İklim Anlaşması
            ise  Çerçeve  Sözleşmenin  2020  yılı  sonrasındaki  iklim  rejiminin  yol  haritasını
            belirleyen uygulama aracı olmuştur (UNFCCC, 2020a,b).
               Kyoto’dan Paris’e Doğru

               Sadece gelişmiş ülkelere emisyon azaltımını isteyen Kyoto’dan farklı olarak
            Paris  İklim  Anlaşması,  her  ülkenin  kendi  imkân  ve  kabiliyetleri  dahilinde
            sorumluluk almasını istemiştir. Paris Anlaşması’nın getirdiği başka bir yenilik ise
            Kyoto Protokolü’ndeki sayısal emisyon azaltmadaki bireysel hedefler yerine,
            ortalama  küresel  sıcaklık  artış  hedefinin  belirlenmesidir.  Bu  hedef  sıcaklık
            artışını sanayi öncesi döneme kıyasla 2 C’nin olabildiğince altında tutmak ve bu
                                             0
            artışı en fazla 1,5  C ile sınırlamaktır. Gönüllülüğe dayanan bu sistemde taraflar
                           0
            çabalarını  yoğunlaştırmak  kaydıyla  kendi  imkânları  ölçüsünde  küresel  iklim
            değişikliği mücadelesine Ulusal Katkı Beyanları ile şeffaf bir şekilde, uyumu
            teşvik eden ve cezalandırıcılıktan uzak bir çerçevede katkıda bulunacaklardır.
               Paris  Anlaşması’nın  getirdiği  yeniliklerden  bir  diğeri  de  uygulama
            mekanizmaları ile ilgilidir. Kyoto Protokolü’nde; Temiz Kalkınma Mekanizması,
            Ortak  Uygulama  ve  Emisyon  Ticaret  Sistemi  adı  verilen  üç  ayrı  mekanizma
            var  iken  Paris  Anlaşması’nda  hem  piyasa  hem  piyasa  dışı  mekanizmalarla



                                                                   Yıl 1 / Sayı 1 / Ocak 2022  27
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47