Page 44 - Çevre, Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 1
P. 44

Küresel Sorun: İklim Değişikliği


            dâhil edilmesinin sebebi OECD üyeliği olsa da 1992’den sonra OECD’ye üye
            olan dört ülke Ek-1 ülkesi değildir. Ayrıca en büyük ekonomileri temsil eden
            G-20 ülkelerinden dokuz tanesi de Ek-1 listesine dâhil edilmemiştir (UNFCCC,
            2020a,b)  Türkiye’nin  iklim  müzakerelerinde  süregelen  hakkaniyet  arayışının
            sebebi bu tablodur.
               Türkiye 2009 yılında taraf olduğu Kyoto Protokolü’nün Birinci (2008-2012) ve
            İkinci (2013-2020) Yükümlülük Döneminde sera gazı emisyon azaltım taahhüdü
            bulunmayan bir ülkedir. Öte yandan, BMİDÇS Ek-1 ülkesi olarak Türkiye’nin
            iklim değişikliği ile mücadele etmek için politika geliştirme ve uygulama ve
            bunların yanı sıra mevcut sera gazı emisyonlarını ve emisyonlarla ilgili verileri
            BMİDÇS’ye bildirme yükümlülüğü bulunmaktadır.
               2010  yılında,  Meksika’nın  Cancun  kentinde  gerçekleştirilen  COP16’da
            Türkiye’nin  özel  koşulları  yinelenmiş;  iklim  değişikliğine  uyum  konusunda
            hazırlık,  kıyı  bölgeleri  yönetimi,  su  kaynakları,  tarım,  çölleşme  ve  taşkınlar
            konusunda destek alması uygun bir ülke olduğu ifade edilmiştir. Türkiye’nin
            BMİDÇS’yi daha iyi uygulayabilmesi için finans, teknoloji ve kapasite geliştirme
            konularıyla ilgili desteklenmesi hususu 1/CP.16 sayılı karar ile ifade edilmiştir
            (UNFCCC, 2010).
               2011 yılında Güney Afrika’nın Durban kentinde gerçekleştirilen COP17’de
            Türkiye’nin özel koşulları kabul edilmiş ve Ek-1 ülkesi olarak Türkiye’nin azaltım,
            uyum,  teknoloji  geliştirme,  teknoloji  transferi  ve  kapasite  inşası  konusunda
            alacağı destekler konusunda çalışmaların devam etmesi 2/CP.17 sayılı karar ile
            kabul edilmiştir (UNFCCC, 2011).
               2012 yılında Katar’ın Doha kentinde gerçekleştirilen COP18’de alınan 1/CP.18
            sayılı kararda, yukarıda sayılan önceki kararların önemi yinelenmiş, bunlara ek
            olarak özel koşulları tanımlanmış Ek-1 ülkesi olan Türkiye’ye, Ek-2 ülkelerince
            ulusal iklim değişikliği strateji ve eylem planlarında, düşük emisyonlu kalkınma
            stratejilerinde destek sağlanması konularında çağrı yapılmıştır. Aynı kararda,
            BMİDÇS Sekretaryasının Türkiye’nin alabileceği desteklere ilişkin bir çalışma
            yapmasına karar verilmiştir (UNFCCC, 2012).
               2014 yılında Peru’nun Lima kentinde gerçekleştirilen COP20’de 21/CP.20
            sayılı karar ile önceki kararlar yinelenmiş, Türkiye adına 2020 yılına kadar ilgili
            kuruluşlarca azaltım, uyum, kapasite geliştirme ve finansa erişim konularında
            sunulan fırsatlar ifade edilmiş ve Ek-2 ülkeleri, Türkiye’ye ulusal strateji, eylem,
            uyum ve düşük emisyonlu kalkınma stratejilerini uygulama konularında farklı
            kanallarla destek olmaya davet edilmiştir (UNFCCC, 2014).
               Tarihsel  sorumluluğu  olmamasına  rağmen  kaynaklarını  ikim  değişikliği
            ile  mücadelede  kullanan  Türkiye,  BMİDÇS  kapsamında  Ek-1  ülkesi  olarak
            kabul  edilmesine  ve  bu  sebeple  hukuki  statüsünde  belirsizlikler  taşımasına
            rağmen, iklim değişikliği ile mücadelede samimi kararlılığını göstererek Paris



                                                                   Yıl 1 / Sayı 1 / Ocak 2022  29
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49