Page 134 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 6
P. 134

Sürdürülebilir Kırsal Kalkınma ve Mimarlık İçin
                                     Tarım Eğitim Modelleri: Türkiye Örneği


                   Hollanda’da tarımsal eğitim yapısı dört düzeyden oluşmaktadır: Bunlar, öğ-
                 renciler meslek öncesi ortaöğretim programının (Voorbereidend middelbaar
                 beroepsonderwijs, VMBO) sonunda tarım eğitimiyle ilgili bir alan seçmesi, ileri
                 seviye ortaöğretim seviyesinde 15-18 yaş aralığındaki öğrencilerin ikili ve tam
                 zamanlı okul temelli öğrenme programlarını içeren tarım okulları (Agricultural
                 Training Centres, AOCs), mesleki ve akademik tarımsal eğitim veren yükseköğ-
                 retim  kurumları  ve  yetişkinler  için  kısa  süreli  tarım  eğitimi  kurslarından  oluş-
                 maktadır (Mulder ve Kupper, 2006 s.129). Hollanda’nın tarım alanındaki başarısı
                 büyük  ölçüde  eğitiminin  kalitesinden  kaynaklanmaktadır.  Hollanda’da  genel
                 ortaöğretim  okulları  ve  tarımsal  eğitim  merkezleri  tarafından  sağlanan  orta-
                 öğretim tarım eğitimi ve uygulamalı bilimler üniversiteleri tarafından sağlanan
                 yüksek mesleki tarım eğitimi dünya genelinde yüksek kaliteleriyle tanınmakta-
                 dır. Özellikle Wageningen Üniversitesi & Araştırma’nın bu alandaki kalitesiyle,
                 küresel düzeyde tanınan bir yükseköğrenim kurumudur ve tarım, doğa ve çevre
                 bilimleri alanlarındaki araştırmaları dünya çapında en üst sıralarda yer almakta-
                 dır.  (Mulder ve Biemans, 2018 s.2). Hollanda’nın tarım başarısında önemli rol
                 oynayan Food Valley’de yer alan Wageningen Üniversitesi & Araştırma tarım
                 teknolojileri  alanında  yaptığı  sürdürülebilir  çalışmalarla  bilinmekte,  yeni  tek-
                 nolojileri akademi ve girişimcilikle harmanlayan yaklaşımını dünyaya ihraç et-
                 mektedir (Viviano, 2017).  Hollanda, ortaöğretim düzeyinde mesleki eğitimden
                 yükseköğrenime kadar geniş bir yelpazeyi kapsayan iyi yapılandırılmış bir tarım
                 eğitimi sistemine sahiptir. Sistem, sürekli bir şekilde tarım teknikleri ve tekno-
                 lojileri konusunda bilgili ve nitelikli profesyonellerin yetişmesini sağlamaktadır.

                   6.  Türkiye’de Mevcut Durumda Tarım Eğitimi Uygulamaları


                   Türkiye’de  tarımsal  eğitim  ve  öğretim  veren  birimler  lisansüstü  düzey,  li-
                 sans düzeyi, ön lisans düzeyi ve ortaöğretim düzeyi olmak üzere dört grupta
                 ele  alınmaktadır  (Özçatalbaş,  vd.,  2010  s.938).  Ülkemizin  mevcut  durumuna
                 baktığımızda son yıllarda tarım eğitimi ile ilgili çalışmalarda artış olduğu gö-
                 rülmektedir. Millî Eğitim Bakanlığı bu konuda dünya genelinde yaşanan gıda
                 tedarik sorunlarına dikkat çekmekte ve gıda tedarik zincirindeki sorunlar tarım
                 ve hayvancılık sektörlerini daha önemli hâle getirdiğini vurgulamaktadır. Bu
                 konuda tarım liselerini yeniden yapılandırarak tarım alanında nitelikli eleman
                 yetiştirmek ve ülkemizi tarım üssü hâline getirmek amacıyla bakanlığın yap-
                 tığı projelerle 2020-2023 yılları arasında tarım eğitimi veren okulların sayısını
                 72’den 144’e çıkmış ve yüzde yüzlük bir artış sağlanmıştır. Bakanlığın yeni okul
                 açılışları için çalışmalarının devam etmesi de bu alandaki büyüme ve gelişme
                 hedeflerinin sürdüğünü göstermektedir. Bu tarım ve mesleki teknik liselerinde
                 tahıl ürünleri, meyve-sebze ve süs bitkileri ve hayvan yetiştiriciliğinin yanı sıra
                 topak analizleri ve tohum çalışmaları da yapılmakta, böylece pek çok açıdan



                                                                       Yıl 3 / Sayı 6 / Aralık 2024  133
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139