Page 130 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 6
P. 130
Sürdürülebilir Kırsal Kalkınma ve Mimarlık İçin
Tarım Eğitim Modelleri: Türkiye Örneği
Tarıma özgü öğrenim çıktılarının okul müfredatlarına dahil olması durumun-
da, hem endüstrinin işleyiş biçimi hem de mevcut kariyer olanaklarının kapsa-
mı açısından öğrencilerin tarımsal bilgilerini geliştirebilir, bunun yanında tarım
endüstrisi hakkında özellikle tarımın toplumsal kabulünü etkileyebilecek yanlış
anlamaların düzeltilmesine yardımcı olabilir. (Manning vd., 2024 s.227). Gençle-
rin tarım sektörüne olan olumsuz bakış açılarını değiştirmek, ilgilerini arttırmak
ve onları bu alanda teşvik etmek, yenilikçi ve sürdürülebilir yöntemlerle ger-
çekleştirildiğinde kırsal bölgelerde sürdürülebilir kalkınmanın desteklenmesine
önemli katkılar sağlayabilir. Bunların yanı sıra tarım eğitiminde tesis sağlamak
önemli bir başlangıç olsa da tek başına yeterli değildir. Tesislerin yanında ve-
rilen eğitimin kalitesinin artması ve yerel koşullara uygun hâle getirilmesi sür-
dürülebilir ve etkili bir tarım eğitimi için kritik öneme sahiptir. Verilen eğitimde
yerel kaynakların doğru ve sürdürülebilir yönetimini öğretmeli; öğrenciler, top-
rak, su ve diğer doğal kaynakların nasıl korunacağını ve sürdürülebilir şekilde
kullanılacağını öğrenmelidir. Uygulamalı eğitim için öğrencilerin çiftlik işlerine
katılımı tarım sezonlarına göre değişebileceğinden bu eğitim sistemi esneklik
gerektirmektedir (WECD, 1987). Bu tür kapsamlı ve entegre yaklaşımlar, tarım
sektöründe nitelikli iş gücü yetiştirilmesine ve sürdürülebilir kırsal kalkınmanın
desteklenmesine önemli katkılar sunma potansiyeline sahiptir.
4. Tarım Eğitiminin Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarıyla İlişkisi
Birleşmiş Milletler Genel Kurulu tarafından hazırlanan raporda 2030’a kadar
gerçekleştirilmek üzere insanlar, gezegen ve refah için eylem planı yapılmış ve
bu doğrultuda 17 adet Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları (SKA) oluşturulmuştur
(UN, 2015). Sürdürülebilirlik ilkelerinin müfredata uyarlanması, eğitimin gele-
cekteki liderleri ve vatandaşları karmaşık sorunlarla başa çıkmaya hazırlama-
sının yanı sıra, yenilikçilik ve sorumlu karar alma anlayışını da teşvik eden bir
zihniyet oluşturur. Eğitimin, Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları’na ulaşmadaki
önemi, hızla değişen dünyanın zorluklarını aşabilen, dirençli, daha sürdürüle-
bilir ve adil bir geleceğe katkı sağlayan bir nesil yetiştirme kapasitesinde yat-
maktadır (Poje vd., 2024 s.1-2). Tarım eğitiminin bu amaçlarla ilişkisi ise küresel
ölçekte yoksulluğun azaltılması, açlıkla mücadele, sağlıklı yaşamın desteklen-
mesi ve ekonomik büyümenin teşviki gibi çeşitli alanlarda kritik öneme sahiptir.
Yıl 3 / Sayı 6 / Aralık 2024 129