Page 130 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 6
P. 130

Sürdürülebilir Kırsal Kalkınma ve Mimarlık İçin
                                     Tarım Eğitim Modelleri: Türkiye Örneği


                   Tarıma özgü öğrenim çıktılarının okul müfredatlarına dahil olması durumun-
                 da, hem endüstrinin işleyiş biçimi hem de mevcut kariyer olanaklarının kapsa-
                 mı açısından öğrencilerin tarımsal bilgilerini geliştirebilir, bunun yanında tarım
                 endüstrisi hakkında özellikle tarımın toplumsal kabulünü etkileyebilecek yanlış
                 anlamaların düzeltilmesine yardımcı olabilir. (Manning vd., 2024 s.227). Gençle-
                 rin tarım sektörüne olan olumsuz bakış açılarını değiştirmek, ilgilerini arttırmak
                 ve onları bu alanda teşvik etmek, yenilikçi ve sürdürülebilir yöntemlerle ger-
                 çekleştirildiğinde kırsal bölgelerde sürdürülebilir kalkınmanın desteklenmesine
                 önemli katkılar sağlayabilir.  Bunların yanı sıra tarım eğitiminde tesis sağlamak
                 önemli bir başlangıç olsa da tek başına yeterli değildir. Tesislerin yanında ve-
                 rilen eğitimin kalitesinin artması ve yerel koşullara uygun hâle getirilmesi sür-
                 dürülebilir ve etkili bir tarım eğitimi için kritik öneme sahiptir. Verilen eğitimde
                 yerel kaynakların doğru ve sürdürülebilir yönetimini öğretmeli; öğrenciler, top-
                 rak, su ve diğer doğal kaynakların nasıl korunacağını ve sürdürülebilir şekilde
                 kullanılacağını öğrenmelidir. Uygulamalı eğitim için öğrencilerin çiftlik işlerine
                 katılımı tarım sezonlarına göre değişebileceğinden bu eğitim sistemi esneklik
                 gerektirmektedir (WECD, 1987). Bu tür kapsamlı ve entegre yaklaşımlar, tarım
                 sektöründe nitelikli iş gücü yetiştirilmesine ve sürdürülebilir kırsal kalkınmanın
                 desteklenmesine önemli katkılar sunma potansiyeline sahiptir.

                   4.  Tarım Eğitiminin Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarıyla İlişkisi


                   Birleşmiş Milletler Genel Kurulu tarafından hazırlanan raporda 2030’a kadar
                 gerçekleştirilmek üzere insanlar, gezegen ve refah için eylem planı yapılmış ve
                 bu doğrultuda 17 adet Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları (SKA) oluşturulmuştur
                 (UN, 2015). Sürdürülebilirlik ilkelerinin müfredata uyarlanması, eğitimin gele-
                 cekteki liderleri ve vatandaşları karmaşık sorunlarla başa çıkmaya hazırlama-
                 sının yanı sıra, yenilikçilik ve sorumlu karar alma anlayışını da teşvik eden bir
                 zihniyet  oluşturur.  Eğitimin,  Sürdürülebilir  Kalkınma  Amaçları’na  ulaşmadaki
                 önemi, hızla değişen dünyanın zorluklarını aşabilen, dirençli, daha sürdürüle-
                 bilir ve adil bir geleceğe katkı sağlayan bir nesil yetiştirme kapasitesinde yat-
                 maktadır (Poje vd., 2024 s.1-2). Tarım eğitiminin bu amaçlarla ilişkisi ise küresel
                 ölçekte yoksulluğun azaltılması, açlıkla mücadele, sağlıklı yaşamın desteklen-
                 mesi ve ekonomik büyümenin teşviki gibi çeşitli alanlarda kritik öneme sahiptir.















                                                                       Yıl 3 / Sayı 6 / Aralık 2024  129
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135