Page 132 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 6
P. 132
Sürdürülebilir Kırsal Kalkınma ve Mimarlık İçin
Tarım Eğitim Modelleri: Türkiye Örneği
Tarım uygulamaları odaklı eğitim programları, öğrencilere
doğa bilinci ve yerel tarım teknikleri konusunda derinleme-
SKA-4 Nitelikli sine bilgi sağlar. Bu tür eğitimler, gençlerin eğitimsiz kalma
Eğitim
oranını azaltırken aynı zamanda onları sorumlu ve bilinçli
bireyler olarak yetiştirir.
Tarım sektöründeki eğitim ve gelişim, yeni iş alanlarının yara-
SKA-8 İnsana tılmasına ve ekonomik büyümenin desteklenmesine önemli
Yakışır İş ve katkılarda bulunur. Yenilikçi tarım uygulamaları, daha verimli
Ekonomik Büyüme üretim yöntemlerinin benimsenmesini sağlayarak ekonomik
fayda yaratır.
SKA-11 Eğitim yapılarının yerel malzemelerle inşa edilmesi ve uy-
Sürdürülebilir gulamalı tarım eğitimlerinin teşviki, sürdürülebilir şehircilik
Şehirler ve konusunda örnek teşkil eden yapılar oluşturur. Aynı zaman-
Topluluklar da, gençlerin doğayla iç içe bir eğitim almasını sağlar.
Tarım eğitimi, sürdürülebilir tarım uygulamalarının benimsen-
mesini teşvik ederek çevresel etkinin azaltılmasına yardımcı
SKA-12 Sorumlu olur. Tarım atıkları ve kimyasalların etkili yönetimi konusunda
Üretim ve Tüketim
farkındalık yaratarak sürdürülebilir üretim ve tüketim model-
lerinin geliştirilmesine katkı sağlar.
Tarım eğitimi, iklim değişikliği konusunda farkındalık yaratır
SKA-13 İklim ve gençleri iklim değişikliğinin etkileriyle mücadele konusun-
Eylemi da bilgilendirir. Bu eğitimler, iklim dostu tarım tekniklerinin
benimsenmesine zemin hazırlar.
Tarım eğitimleri, yerel ve sağlıklı tarım ürünleri yetiştirilme-
sini destekleyerek karasal ekosistemlerin korunmasına katkı
SKA-15 Karasal sağlar. Meyve ağaçları ve bostan gibi uygulamalarla orman-
Yaşam
laşmayı teşvik eder ve biyolojik çeşitliliğin sürdürülmesine
yardımcı olur
Tablodaki bulgular incelendiğinde, tarım eğitiminin Sürdürülebilir Kalkın-
ma Amaçları’na olan katkısı küresel kalkınma ajandasının önemli bir parçası
olarak değerlendirilmelidir. 2024 yılında yayınlanan Sürdürülebilir Kalkınma
Raporu’nda dünya iş gücünün yaklaşık dörtte birinin tarım sektöründe çalıştığı
ve bu kişilerin çoğunun yoksulluk sınırının altında yaşamadığına değinilmiş ve
kırsal alanlarda nitelikli eğitimin (SKA-4) çiftçilerin yeni uygulamaları benim-
senmesinde ve yoksulluktan kurtulmalarında kritik araçlardan biri olduğu vur-
gulanmıştır (Sachs vd., 2024 s.60). Tarım sektöründe sağlanan eğitimler, hem
çevresel hem de ekonomik sürdürülebilirliği destekleyerek toplumsal kalkın-
maya katkıda bulunmaktadır.
Yıl 3 / Sayı 6 / Aralık 2024 131