Page 137 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 6
P. 137

Asu İrem Özfırtına - Ruşen Yamaçlı



                   •   Eğitim alanları içerisinde sınıflar, laboratuvarlar ve uygulamalı tarım eği-
                      timine elverişli, özelleşmiş alanlar ve bunların yanında sanat atölyeleri
                      ve bilişim laboratuvarları da yer almalıdır.
                   •   Tarım  eğitimi  alanlarında  yerel  tarıma  uygun  akıllı  tarım  sistemlerinin
                      entegrasyonu sağlanmalıdır.
                   •   Konferans salonları ve toplu etkinlik alanları, öğrenci odaları, kantinler
                      ve öğrencilerin sosyalleşebileceği topluluk alanları kurgulanmalıdır.
                   •   Maliyet  verimliliği  sağlamak  için  de  eğitim  yapıları  tasarımında  yerel
                      inşa malzemeleri tercih edilmelidir.
                   •   Yüksek  yalıtımlı  malzemeler  ve  enerji  verimli  iklimlendirme  sistemleri
                      kullanılmalıdır.
                   •   Yapı tasarımında doğal aydınlatma ve havalandırma stratejileri izlemelidir.
                   •   Bina içi ve dışında engellilere uygun erişim sağlanmalı, sınıflar ve tesis-
                      ler özel ihtiyaçlara uygun tasarlanmalıdır.
                   •   Tarım okulu için uygun arazi seçilmeli ve arazinin verimli kullanımı plan-
                      lanmalı, ihtiyaç olan durumlarda dikey bahçe sistemleri kullanılmalıdır.
                   •   Yaya ve bisiklet yolları tasarımda kullanılmalıdır.
                   Eşit ve adil eğitim ortamı oluşabilmesi için yeni yapılan okulların yanında
                 var olan okullar incelenerek modern ve sürdürülebilir iyileştirmeler yapılma-
                 lıdır. Ancak okulların bu unsurlarla tasarlanması katkı sağlama potansiyeline
                 sahip olsa da yeterli olmayacaktır. Nitelikli bir eğitim için müfredatta da çeşitli
                 düzenlemeler yapılmalı, çevre ve tarım eğitimi tüm seviyelerdeki eğitime uyar-
                 lanmalıdır.

                   8.  Değerlendirme ve Sonuç


                   Makale kapsamında yapılan araştırmalar sonucunda kırsaldaki kalkınmanın
                 dünyada ve Türkiye’de son yıllarda güncel bir problem teşkil ettiği görülmüş-
                 tür. Sürdürülebilir toplum olma süreci kentleri etkilediği kadar kırsalı da etkile-
                 mektedir ve kırsal yerleşkelerin sürdürülebilir yöntemlerle kalkınması kır sakin-
                 lerini etkilediği gibi kentleri ve kent sakinlerini de etkilemektedir. Bu etkilerin
                 başında yerel tarım uygulamaları ve sağlıklı gıdaya ulaşım hakkı gelmektedir.
                 Kırsal alan tarım ve hayvancılık faaliyetleriyle özdeşleşmiştir ancak günümüzde
                 Türkiye’nin kırsal kesiminde bu sektörlerin yeterince desteklenmemesi sebe-
                 biyle  çalışma  ortamlarının  azalması,  kişilerin  konforlu  kent  yaşamını  isteme-
                 sinden dolayı kırsalı terk etmiş olması, kent hayatına doğan yeni neslin doğa
                 ile bağları kopuk olduğundan kırsal yerleşime karşı aidiyet hissetmemesi gibi
                 sebeplerle tarımsal faaliyetler azalmıştır. Bu sorunların en temel çözümünün
                 eğitimle başlayacağı tespit edilmiştir.



                136 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142