Page 135 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 6
P. 135

Asu İrem Özfırtına - Ruşen Yamaçlı



                 tarımsal faaliyette gençleri yetiştirerek ülke kalkınmasına destek olunması he-
                 deflenmektedir (URL-9). Bakanlığın tarım eğitimi konusundaki girişimleri, Tür-
                 kiye’nin tarım potansiyelini arttırma ve gıda güvenliğini sağlama amacını taşı-
                 maktadır. Bu çalışmalar, tarım sektörüne nitelikli iş gücü kazandırarak sektörün
                 gelişmesine katkıda bulunabilir ve gençlerin tarım alanında kariyer yapmalarını
                 teşvik ederek kırsal bölgelerdeki kalkınmaya da destek olabilir. Bu tür projeler,
                 uzun vadede hem ekonomik hem de sosyal anlamda önemli faydalar sağlaya-
                 caktır. İzmir Büyükşehir Belediyesinin desteğiyle hazırlanan “İkinci Yüzyılın Köy
                 Enstitüsü – Başka Bir Tarım Okulu” Projesiyle aile tarımı ve tarımda nitelikli
                 ara eleman sorununu çözme yolunda çalışmalar yapılmaktadır. Urla’da eğitim
                 verilecek olan lisede “tarım, gıda teknolojileri, hayvan yetiştiriciliği ve sağlığı”
                 alanlarında eğitim verilmesi planlanmaktadır (URL-10). Bu uygulamalara bak-
                 tığımızda MEB’in ülke genelinde ortaöğretimde tarım uygulamalarına odaklı
                 çalışmaların yanı sıra yerel yönetimlerin de tarım eğitimi konusunda çalışmalar
                 yaptığı görülmektedir. Ancak bu çalışmaları kapsayan ortak yönetmelikler ve
                 politikalar bulunmamaktadır.
                   İlköğretim ve okulöncesi eğitime baktığımızda ise bu konuda yapılan çalış-
                 maların daha özel kurumlar genelinde olduğu görülmektedir. Özel kurumla-
                 rın bahçelerinde ayırdıkları yeşil alanlarla tarım uygulamalarını mevcut eğitim
                 sistemine  katmaya  çalıştığı  ve  daha  genç  yaşlardan  çocukları  bilinçlendirme
                 için  çeşitli  uygulamalar  yaptığı  görülmüştür  (URL-11,  URL-12).  Tarım  ve  Or-
                 man Bakanlığı, Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığının yaptığı çalışmada (2019)
                 dünyadan örneklerle karşılaştırıldığında Türkiye’de tarımsal öğretimin ilkokul
                 ve ortaokul düzeylerinde bir faaliyetin olmadığı belirtmiştir (Tarım ve Orman
                 Bakanlığı,  2019).  Bu  bulgulardan  özel  kurumlarda  ilkokul  ve  erken  çocukluk
                 eğitimi düzeyinde tarımsal eğitim faaliyetlerine rastlansa da bu durumun ülke
                 genelinde yaygın ve eşit bir biçimde olmadığına ulaşılmaktadır. Aysu ve Aral
                 (2024) yaptıkları çalışmada erken çocukluk eğitimine tarım eğitiminin uyarlan-
                 masının bu bireylerin gelecekteki karar süreçlerine katkıda bulunmaları ve gıda
                 ve iklim krizi ile mücadele etmelerini kolaylaştırabileceğine değinmiştir. Eğitim
                 kurumlarında tarım uygulamalarına yer verilmesi çocukların erken yaşta tarımın
                 önemini anlamalarına ve iyi tarım uygulamalarını konusunda erken yaşta bilinç-
                 lenmelerine katkı sağlayacaktır (Aysu ve Aral, 2024. s.23). Aynı şekilde bu eğitim
                 ilkokul döneminde de devam etmeli her yaştan çocuğun tarım uygulamalarını
                 deneyimlemeleri sağlanmalıdır. Tarım eğitimi sadece tarımla ilgili ziraat okulla-
                 rında kalmamalı, Türkiye’nin her yerindeki okullara ulaşmalıdır. Bu uygulamalar
                 hem özel okullarda hem de devlet okullarında her yaştan öğrenci için uygula-
                 nabilir hâle gelmelidir. Geleceğin çiftçilerini yetiştirmek için öğrencileri küçük
                 yaştan bilinçlendirmek ve bu alana karşı ilgilerini desteklemek çok önemlidir.







                134 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140