Page 133 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 6
P. 133

Asu İrem Özfırtına - Ruşen Yamaçlı


                   5.  Dünyada Tarım Eğitimi Uygulamaları

                   Tarımsal eğitim, ekonomik, çevresel ve toplumsal boyutları kapsayan çok yönlü
                 bir öneme sahiptir. Bu bölümde dünyada bu alanda 19. yüzyıldan itibaren tarım
                 eğitimi  konusundaki  tarihsel  gelişimleri  ve  girişimleriyle,  oluşturduğu  tarımsal
                 eğitim sistemini incelemek adına Amerika Birleşik Devletleri ve son yıllarda sürdü-
                 rülebilir tarım çalışmalarında öncü olan Hollanda seçilmiştir. Aynı zamanda Gıda
                 ve Tarım Örgütünün (Food and Agriculture Organization, FAO) yayınladığı 2021
                 yılı verilerine göre Amerika Birleşik Devletleri %9 oranla dünya gıda ihracatında
                 birinci sıradayken Hollanda’da %6 oranla ikinci sırada yer almaktadır (FAO, 2023).
                 İki ülke tarımsal üretim ve ihracattaki başarısı sebebiyle makale kapsamında ince-
                 lenmeye uygun görülmüştür.
                   Amerika Birleşik Devletleri’nde tarım eğitiminin tarihçesine bakıldığında tarım
                 eğitimi uygulamalarının 1862’de yürürlüğe giren yasayla üniversitelere arazi hibesi
                 sağlanarak yükseköğretim düzeyinde başladığı sonrasında 1917’de yeni yasaların
                 yürürlüğe girmesiyle mesleki eğitime federal desteğin sağlandığı görülmektedir
                 (Mercier, 2015 s.3). Mercier (2015) yaptığı çalışmada çıkarılan yasaların üniversite
                 düzeyinde tarımsal eğitime odaklanmış olmasına karşın, 19. ve 20. yüzyıl başların-
                 da hem ilkokul hem de ortaokullarda önemli miktarda geleneksel tarım eğitimi
                 mevcut olduğunu belirtmiştir. Yine 20. yüzyılda Amerika’nın Gelecekteki Çiftçileri
                 (Future Farmers of America, FFA) organizasyonu kurulmuş ve mesleki eğitimi ta-
                 rım dışı alanlara genişleten yasalar getirilmiştir. Yüzyılın sonlarında ilk Çiftlikten
                 Okula (Farm to School) Projesi yapılmış, 21. yüzyılın başlarında ise her çocuğun
                 okulda gıda eğitimi ve besleyici gıdaya ulaşmasını savunan FoodCorps organi-
                 zasyonu kurulmuştur (Mercier, 2015 s.4). ABD Kongresinin 1917’de Smith-Hughes
                 Kanunu’nu kabul etmesiyle kamu eğitim sisteminin bir parçası hâline gelen ta-
                 rımsal eğitim, günümüzde ABD’de, yedinci sınıftan yetişkinlere kadar olan öğ-
                 rencilere yönelik resmî tarımsal eğitim-öğretim programları sunmaktadır (URL-5).
                 Amerika Devleti tüm öğrencilerin sağlıklı gıdaya ulaşmasını ve tarım bilgilerini
                 geliştirmeleri için çeşitli projeler uygulamakta, yasalarla bu projelerin amaçlarını
                 belirlemekte ve projelere resmî olarak fon ayırmaktadır (7 U.S.C. § 7633, 2024).
                 Kolej ve üniversitelere verdiği hibelerle tarımsal eğitimi ve bu alandaki gelişme-
                 leri desteklemektedir (7 U.S.C. § 3152, 2024). Tarihte izlediği yolda Amerika’nın
                 tarıma ve tarım eğitimine önem verdiği, yürürlüğe getirdiği çeşitli yasalarla ve
                 kurduğu kâr amacı gütmeyen kuruluşlarla tarımsal eğitime sağladığı destekten
                 görülmektedir. Tarımsal eğitim federal düzeyde zorunlu olmasa da özellikle kırsal
                 alandaki eyaletlerde tarımsal eğitimin desteklendiği görülmektedir. Texas Eğitim
                 Ajansı (URL-6), Iowa (URL-7) ve Minnesota (URL-8) Eğitim Bakanlıklarının tarım,
                 gıda  ve  doğal  kaynaklar  programları  altında  ortaöğretimde  çeşitli  müfredatlar
                 oluşturdukları ve bu eğitimleri destekledikleri görülmektedir. Bu çalışmalar, des-
                 tekleyici politikalar ve finansmanlar bir araya gelerek ABD’de güçlü bir tarımsal
                 eğitim sistemi oluşturmuş ve ülkeyi bu alanda bir lider hâline getirmiştir.


                132 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138