Page 133 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 6
P. 133
Asu İrem Özfırtına - Ruşen Yamaçlı
5. Dünyada Tarım Eğitimi Uygulamaları
Tarımsal eğitim, ekonomik, çevresel ve toplumsal boyutları kapsayan çok yönlü
bir öneme sahiptir. Bu bölümde dünyada bu alanda 19. yüzyıldan itibaren tarım
eğitimi konusundaki tarihsel gelişimleri ve girişimleriyle, oluşturduğu tarımsal
eğitim sistemini incelemek adına Amerika Birleşik Devletleri ve son yıllarda sürdü-
rülebilir tarım çalışmalarında öncü olan Hollanda seçilmiştir. Aynı zamanda Gıda
ve Tarım Örgütünün (Food and Agriculture Organization, FAO) yayınladığı 2021
yılı verilerine göre Amerika Birleşik Devletleri %9 oranla dünya gıda ihracatında
birinci sıradayken Hollanda’da %6 oranla ikinci sırada yer almaktadır (FAO, 2023).
İki ülke tarımsal üretim ve ihracattaki başarısı sebebiyle makale kapsamında ince-
lenmeye uygun görülmüştür.
Amerika Birleşik Devletleri’nde tarım eğitiminin tarihçesine bakıldığında tarım
eğitimi uygulamalarının 1862’de yürürlüğe giren yasayla üniversitelere arazi hibesi
sağlanarak yükseköğretim düzeyinde başladığı sonrasında 1917’de yeni yasaların
yürürlüğe girmesiyle mesleki eğitime federal desteğin sağlandığı görülmektedir
(Mercier, 2015 s.3). Mercier (2015) yaptığı çalışmada çıkarılan yasaların üniversite
düzeyinde tarımsal eğitime odaklanmış olmasına karşın, 19. ve 20. yüzyıl başların-
da hem ilkokul hem de ortaokullarda önemli miktarda geleneksel tarım eğitimi
mevcut olduğunu belirtmiştir. Yine 20. yüzyılda Amerika’nın Gelecekteki Çiftçileri
(Future Farmers of America, FFA) organizasyonu kurulmuş ve mesleki eğitimi ta-
rım dışı alanlara genişleten yasalar getirilmiştir. Yüzyılın sonlarında ilk Çiftlikten
Okula (Farm to School) Projesi yapılmış, 21. yüzyılın başlarında ise her çocuğun
okulda gıda eğitimi ve besleyici gıdaya ulaşmasını savunan FoodCorps organi-
zasyonu kurulmuştur (Mercier, 2015 s.4). ABD Kongresinin 1917’de Smith-Hughes
Kanunu’nu kabul etmesiyle kamu eğitim sisteminin bir parçası hâline gelen ta-
rımsal eğitim, günümüzde ABD’de, yedinci sınıftan yetişkinlere kadar olan öğ-
rencilere yönelik resmî tarımsal eğitim-öğretim programları sunmaktadır (URL-5).
Amerika Devleti tüm öğrencilerin sağlıklı gıdaya ulaşmasını ve tarım bilgilerini
geliştirmeleri için çeşitli projeler uygulamakta, yasalarla bu projelerin amaçlarını
belirlemekte ve projelere resmî olarak fon ayırmaktadır (7 U.S.C. § 7633, 2024).
Kolej ve üniversitelere verdiği hibelerle tarımsal eğitimi ve bu alandaki gelişme-
leri desteklemektedir (7 U.S.C. § 3152, 2024). Tarihte izlediği yolda Amerika’nın
tarıma ve tarım eğitimine önem verdiği, yürürlüğe getirdiği çeşitli yasalarla ve
kurduğu kâr amacı gütmeyen kuruluşlarla tarımsal eğitime sağladığı destekten
görülmektedir. Tarımsal eğitim federal düzeyde zorunlu olmasa da özellikle kırsal
alandaki eyaletlerde tarımsal eğitimin desteklendiği görülmektedir. Texas Eğitim
Ajansı (URL-6), Iowa (URL-7) ve Minnesota (URL-8) Eğitim Bakanlıklarının tarım,
gıda ve doğal kaynaklar programları altında ortaöğretimde çeşitli müfredatlar
oluşturdukları ve bu eğitimleri destekledikleri görülmektedir. Bu çalışmalar, des-
tekleyici politikalar ve finansmanlar bir araya gelerek ABD’de güçlü bir tarımsal
eğitim sistemi oluşturmuş ve ülkeyi bu alanda bir lider hâline getirmiştir.
132 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi