Page 129 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 6
P. 129

Asu İrem Özfırtına - Ruşen Yamaçlı



                 tarım uygulamaları konusunda bilgilendirmekle olabilir. Doğal çevre eğitimi,
                 bireylerin doğayla derin bağ kurma, çevresel ihtiyaçlarını anlama ve insanlık
                 ile doğal çevre arasındaki uyumlu bir birlikteliği savunma konusunda kritik rol
                 oynamaktadır (Liefländer vd., 2013 s.3). 2023’te çiftlik okulları konusunda ya-
                 pılan sistematik incelemede çevreyi koruma ve gıda sistemleri bilgisi arasında
                 bağlantı olduğu saptanmıştır (Blair vd., 2023 s.1). Ortak Geleceğimiz Rapo-
                 ru’nda çevre eğitimi konusunda resmî eğitim müfredatının diğer disiplinlerine
                 dahil edilmesinin ve bu durumun tüm eğitim seviyelerine ve farklı disiplinlere
                 entegre  edilmesinin  gerekliliği  vurgulanmıştır  (WECD,  1987).    Tarım  eğitimi
                 öğrencilerin doğayı ve topraklarını daha iyi tanıması için teorik bilginin yanı
                 sıra uygulamalı eğitimle ilerlemelidir. Öğrencilere genç yaştan sürdürülebilir-
                 lik, iklim krizi ve yerel tarım hakkında nitelikli eğitim verilmesi toplumsal bilin-
                 cin artışına katkı sağlayacaktır. Bu eğitimde özellikle çocukların doğayla bağı-
                 nın erken yaşlarda kurulması, elle dokunabilir deneyimsel öğrenme fırsatları,
                 öğrencilerin doğayla etkileşime geçmesine olanak sağlayan tarım okulları ve
                 tarım eğitim uygulamaları önem kazanmaktadır. Tarım eğitimi uygulamalarının
                 okul bahçeleri, çiftlik okulları, yerel çiftliklerle bağlantılı verilen eğitimler gibi
                 farklı uygulama yöntemleri bulunmaktadır.
                   Bu  uygulama  yöntemlerinden  çiftlik  okulları,  öğrencilere  gıda  sistemleri
                 hakkında eğitim vermek ve onları topluma dahil etmek için bir eğitim prog-
                 ramı olarak kullanılmaktadır (Blair vd., 2023, s.12). Bu sayede öğrencilere ye-
                 rel tarımın önemi aşılanmakta ve öğrenciler tarım sektöründe kariyer yapma,
                 tarımsal  yeniliklere  katkıda  bulunma  gibi  konularda  teşvik  edilmektedir.  Bu
                 bağlamda çiftlik okulları genellikle pratik eğitim ve tarımsal araştırmaların ya-
                 nında tarım endüstrisine yönelik staj gibi sektördeki farklı alanlarda öğrenme
                 fırsatları sunarak öğrencilerin alanlarındaki bilgi ve becerilerini geliştirmeyi he-
                 deflemektedir. Diğer bir uygulama yöntemi olarak okul bahçeleri ise çoğu okul
                 tarafından bilim, çevre çalışmaları, beslenme, dil sanatları ve matematik gibi
                 konuları öğretmek ve akademik eğitimi geliştirmek için kullanılan, öğrencilerin
                 gözlem becerilerini geliştirmelerine yardımcı olan ve aynı zamanda öğrencile-
                 rin disiplinler arası içeriği yaşayan bir laboratuvar bağlamında birleştirmeleri
                 için bir fırsat sunan eğitim yöntemidir (Graham vd., 2005, s.149; Berezowitz
                 vd.,  2015,  s.515).  Okul  bahçeleri,  eğitim  programlarının  bütünleyici  bir  par-
                 çası olarak öğrencilere çevresel bilinç, sürdürülebilir tarım pratiği ve sağlıklı
                 beslenme alışkanlıklarının önemi gibi konularda pratik bilgi sunmaktadır. Bu
                 programlar aynı zamanda takım çalışması, sorumluluk alma ve proje yönetimi
                 gibi becerileri öğrencilere kazandırmaktadır. Bu sebeple okul bahçesi prog-
                 ramları eğitim kurumlarının öğrencileri bilgili, sorumlu ve çevreye duyarlı bi-
                 reyler olarak yetiştirmelerine katkıda bulunan kapsamlı eğitim araçları olarak
                 değerlendirilmektedir.





                128 Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134