Page 126 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 6
P. 126
Sürdürülebilir Kırsal Kalkınma ve Mimarlık İçin
Tarım Eğitim Modelleri: Türkiye Örneği
Makalede sürdürülebilir kalkınma bağlamında kırsal mimarinin tarım uygu-
lamalarıyla ilişkisi ve günümüzde mevcut dünyanın ne durumda olduğu, tarım
eğitimi konusunda ne gibi çalışmalar yaptığı ve bu konuda Türkiye’nin dünya-
nın neresinde olduğu incelenmiştir. Bulgular sonucunda kapsamlı bir tarım
eğitim sisteminin nasıl olması gerektiği tartışılmış ve bu durumun mimari ihti-
yaçları ortaya konulmuştur. Makale ülkemizde son zamanlarda sayıca artış gös-
teren tarım okullarının eğitim gereksinimlerini anlama, sürdürülebilir toplum
olma ve sürdürülebilir kırsal kalkınma yolundaki rolünü ortaya koyma ve ülke-
nin her yerinde eşit ve adil bir eğitim için tarım eğitimi verilecek yapıların ihti-
yaçlarını tespit etme konusunda önem arz etmektedir.
Şekil 1: Makale yöntemi akış şeması
2. Kırsal Mimari Çalışmaları ve Kırsal Kalkınma
Tarihsel süreçte 1999’da Uluslararası Anıtlar ve Sitler Konseyi’nin (Interna-
tional Council on Monuments and Sites, ICOMOS) yürürlüğe soktuğu Yapı-
lanmış Yerel Miras Bildirgesi’yle (Chater on the Built Vernacular Architecture)
yerel mimarinin bir topluluğun kültürünün, kendi topraklarıyla ilişkisinin ve aynı
zamanda dünyadaki kültürel çeşitliliğin temel ifadesi olmasından kaynaklı öne-
minin vurgulandığı görülmektedir (URL-1). Padro’nun (2023) yerel mimarinin
globaldeki mevcut araştırma trendleri ve karşılaştığı zorluklar üzerine yaptığı
literatür taraması verilerine bakıldığında 2000’den sonra yapılan araştırmalar-
da bu konudaki çalışmaların dünya genelinde düzensiz de olsa artış gösterdi-
ği, özellikle 2019 ve 2022 yılları arasında yayınlanan çalışmaların sayısının yıllık
200’ü geçtiği görülmüştür. Yapılan çalışmaların genel başlıkları yerel mimari-
nin malzeme ve inşa teknikleri, iklimle uyumluluğu, korunması ve atıl yapıların
Yıl 3 / Sayı 6 / Aralık 2024 125