Page 124 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 6
P. 124

SÜRDÜRÜLEBİLİR KIRSAL KALKINMA VE
                   MİMARLIK İÇİN TARIM EĞİTİM MODELLERİ:

                                      TÜRKİYE ÖRNEĞİ





                                Asu İrem ÖZFIRTINA - Ruşen YAMAÇLI











                 ÖZ
                 Kırsal  mimari  ait  olduğu  yörenin  tarihsel  ve  kültürel  yönlerini  yansıtan,  içerisinde
                 geleneksel  mimari  bilgiyi  barındıran,  bulunduğu  bölgede  doğayla  uyum  içinde
                 var olan yerel bir mimaridir. Yoğun ve düşeyde yükselen kentsel mimarinin aksine
                 çevresindeki  topografyadan,  yerel  malzemelerden,  kır  insanının  geleneklerinden
                 ilhamını alır. Kırsal mimari ve yerleşimler doğal çevreye uygun yapılaşması, insanın
                 sosyal yaşamını doğayla iç içe bir ortamda teşvik etmesi ve ekonomik dayanıklılığı
                 arttırmaya destek olabilecek faaliyetleri sebebiyle sürdürülebilir kalkınma için önemli
                 bir rol oynamaktadır. Sürdürülebilir kırsal kalkınma çevrenin ve kültürün korunmasını,
                 toplumun güçlenmesini ve ekonomik kalkınmayı dikkate alan bütünsel bir yaklaşımı
                 içermektedir. Yapılan çalışmada bu kapsamda öncelikle güncel durumu tespit ede-
                 bilme adına kırsal yerleşimlerin kalkınması için yapılan çeşitli çalışmalar incelenmiştir.
                 Tarım uygulamalarının sürdürülebilir kırsal kalkınmadaki rolü saptanmış ve yeni nesli
                 tarım uygulamalarına yönlendirmek için nitelikli tarım eğitiminin önemi vurgulanmış-
                 tır. Tarım eğitiminin sürdürülebilir kalkınma amaçlarına olabilecek potansiyel katkıları
                 ortaya konulmuş ve dünyada bu konuda öncü örnekler olarak Amerika ve Hollan-
                 da’nın tarım eğitimi sistemleri incelenmiş, Türkiye’nin mevcut durumdaki tarım eğiti-
                 mi uygulamalarıyla ortak ve farklı yönleri saptanmıştır. Bu bulgular sonucunda tarım
                 eğitiminin kırsal kalkınma ve sonrasında da sürdürülebilir toplum olma yolundaki
                 bağlantısı tespit edilmiş, Türkiye’nin bu konudaki eksikleri saptanmış ve tarım eği-
                 timinin gençler tarafından tercih edilmesi ve ülkenin her yerinde yaygınlaşması için
                 nitelikli tarım eğitim yapısının gereklilikleri ortaya koyulmuştur.
                 Anahtar Kelimeler: kırsal mimari, kırsal yerleşim, sürdürülebilir kalkınma,
                 tarım eğitimi



                                                                       Yıl 3 / Sayı 6 / Aralık 2024  123
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129