Page 124 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 6
P. 124
SÜRDÜRÜLEBİLİR KIRSAL KALKINMA VE
MİMARLIK İÇİN TARIM EĞİTİM MODELLERİ:
TÜRKİYE ÖRNEĞİ
Asu İrem ÖZFIRTINA - Ruşen YAMAÇLI
ÖZ
Kırsal mimari ait olduğu yörenin tarihsel ve kültürel yönlerini yansıtan, içerisinde
geleneksel mimari bilgiyi barındıran, bulunduğu bölgede doğayla uyum içinde
var olan yerel bir mimaridir. Yoğun ve düşeyde yükselen kentsel mimarinin aksine
çevresindeki topografyadan, yerel malzemelerden, kır insanının geleneklerinden
ilhamını alır. Kırsal mimari ve yerleşimler doğal çevreye uygun yapılaşması, insanın
sosyal yaşamını doğayla iç içe bir ortamda teşvik etmesi ve ekonomik dayanıklılığı
arttırmaya destek olabilecek faaliyetleri sebebiyle sürdürülebilir kalkınma için önemli
bir rol oynamaktadır. Sürdürülebilir kırsal kalkınma çevrenin ve kültürün korunmasını,
toplumun güçlenmesini ve ekonomik kalkınmayı dikkate alan bütünsel bir yaklaşımı
içermektedir. Yapılan çalışmada bu kapsamda öncelikle güncel durumu tespit ede-
bilme adına kırsal yerleşimlerin kalkınması için yapılan çeşitli çalışmalar incelenmiştir.
Tarım uygulamalarının sürdürülebilir kırsal kalkınmadaki rolü saptanmış ve yeni nesli
tarım uygulamalarına yönlendirmek için nitelikli tarım eğitiminin önemi vurgulanmış-
tır. Tarım eğitiminin sürdürülebilir kalkınma amaçlarına olabilecek potansiyel katkıları
ortaya konulmuş ve dünyada bu konuda öncü örnekler olarak Amerika ve Hollan-
da’nın tarım eğitimi sistemleri incelenmiş, Türkiye’nin mevcut durumdaki tarım eğiti-
mi uygulamalarıyla ortak ve farklı yönleri saptanmıştır. Bu bulgular sonucunda tarım
eğitiminin kırsal kalkınma ve sonrasında da sürdürülebilir toplum olma yolundaki
bağlantısı tespit edilmiş, Türkiye’nin bu konudaki eksikleri saptanmış ve tarım eği-
timinin gençler tarafından tercih edilmesi ve ülkenin her yerinde yaygınlaşması için
nitelikli tarım eğitim yapısının gereklilikleri ortaya koyulmuştur.
Anahtar Kelimeler: kırsal mimari, kırsal yerleşim, sürdürülebilir kalkınma,
tarım eğitimi
Yıl 3 / Sayı 6 / Aralık 2024 123