Page 138 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 6
P. 138
Sürdürülebilir Kırsal Kalkınma ve Mimarlık İçin
Tarım Eğitim Modelleri: Türkiye Örneği
Şekil 3: Tarım eğitiminden sürdürülebilir toplumlara yönelik bağlantı
Önerilen tarım eğitim modelinin küçük yaşlardan başlayan eğitimle yeni
nesillerin doğayla kaybolan bağlarını onarmasını sağlayacak ve yerel tarım ko-
nusunda ilginin artmasıyla da gelecekte yeni çalışma alanları oluşturulacaktır.
Çevre bilinciyle yerel tarım konusunda deneyimli ve bilgili, nitelikli birer ele-
man olarak yetişen nesil güvenli ve sağlıklı gıdaya ulaşım konusundaki çalış-
maların önünü açacaktır. İstihdam olanaklarının ve tarım ürünlerinin artmasıyla
ülkenin ekonomik kalkınmasına katkı sağlanacak, yoksulluk ve açlığın azalması
konusunda mücadeleye destek olunacaktır. Yapılan bu çalışmada tarım eği-
timinin ekonomik kalkınma, doğal ve sosyal çevrenin korunumunda kısacası
sürdürülebilir bir toplum olma yolundaki çözüm önerileri arasında en önde
gelmesi gerektiği, her şeyin başlangıcının doğru ve nitelikli eğitimle olacağı
ortaya koyulmuştur.
Son yıllarda tarım eğitiminin yaygınlaşmasına yönelik ortaöğretimde ziraat
liselerinin artmakta olduğu görülmektedir. Ülkenin her yerindeki öğrencilerin
bu eğitime eşit şekilde ulaşabilmesi için çeşitli yönetmelikler oluşturulmalıdır.
Aynı zamanda tarım eğitimlerinin sadece ziraat liselerinde kalmamalı, tüm Tür-
kiye genelindeki eğitim kurumlar çeşitli programlar ve projeleri bünyesine da-
hil ederek öğrencilere tarım eğitimi hakkında uygulama alanları oluşturmalıdır.
Herkesin bu eğitime eşit ve adil bir şekilde ulaşabilmesi için bu uygulamalar
yönetmeliklerle güvence altına alınmalıdır. Bu konuda mevcut okullara yenilik-
çi teknolojik yöntemlerle çeşitli tarım alanları düzenlemek, yeni yapılacak okul-
ları bu amaca yönelik tasarlamak, ziraat okullarının ortak ihtiyaç programını be-
lirlemek ve tasarım rehberleri oluşturmak mimarların görevidir. Bu çalışmaların
ülke genelinde uygulamaya geçilmesi, eşit ve adil eğitim ortamları oluşması
için çeşitli yasalar ve yönetmeliklerle düzenlenmesi gerekmektedir.
Yıl 3 / Sayı 6 / Aralık 2024 137