Page 125 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 4
P. 125

Cenk Alhan-Mert Hacıemiroğlu


               10.  İzolatörlerin yüksek kaliteli ve emniyetli ürünler olması gerekmektedir.
                  Bu açıdan, izolatörlerde CE işareti olması zorunludur.
               11.  İzolatörlerin  bağlantılarının  tasarımı  tüm  yapı  için  en  kritik  nokta
                  olduğundan,  bu  tasarıma  esas  yatay  ve  düşey  kuvvetlerin,  toplam
                  en büyük yerdeğiştirme dikkate alınarak ve tüm yük birleşimleri %10
                  arttırılarak hesaplanması gerekmektedir. Yük birleşimlerinde yer alacak
                  toplam deprem etkisi E , DD-1 deprem yer hareketi düzeyi için ve düşey
                                      d
                  deprem bileşenini de içerecek şekilde dikkate alınmalıdır.
               12.  Kauçuk  izolatörlerde,  çeşitli  durumlar  için  birim  şekildeğiştirme
                  hesapları  yapılarak  belirlenen  sınırları  aşmadığının  kontrol  edilmesi
                  gerekmektedir.  Hesaplanacak  birim  şekildeğiştirmeler  depremsiz
                  durumda basınçtan ve diğer etkilerden dolayı (genleşme, rüzgar, vb.)
                  oluşacak yatay yerdeğiştirmeden meydana gelen açısal şekildeğiştirme,
                  izolatör  üst  ve  alt  plakaları  arasındaki  göreli  dönmeden  meydana
                  gelen  birim  şekildeğiştirme,  deprem  yer  hareketi  etkisi  altında
                  oluşan  basınçtan  ve  yatay  yerdeğiştirmeden  meydana  gelen  birim
                  şekildeğiştirmedir.  Ayrıca,  kauçuk  izolatörler  için  burkulma  yükünün
                  sınır değerleri aşmadığının kontrol edilmesi gerekmektedir.
               13.  Bazı kısıtlar altında ve belirli kriterlerin sağlanması durumunda analizler
                  için  Etkin  Deprem  Yükü  Yöntemi  veya  Mod  Birleştirme  Yöntemi
                  kullanılabilmektedir. Ancak pratikte tasarım, herhangi bir kısıtlamaya tabi
                  olmadan  kullanılabilen  zaman  tanım  alanı  analizleri  gerçekleştirilerek
                  sonuçlandırılmaktadır.
               14.  TBDY  (2018)’de  kat  ivmelerinin  sınırlandırılmasına  yönelik  bir  kural
                  yoktur. Diğer taraftan, sismik izolasyonlu binaların ana amaçlarından bir
                  tanesi, bina içerisindeki titreşime hassas cihazları korumak ve insanların
                  konforunu sağlamak amacıyla kat ivmelerinin azaltılmasıdır (Alhan ve
                  Şahin, 2011). Kat ivmelerinin sınırı, kullanım amacı ve bina içerisindeki
                  cihazlar  da  dikkate  alınarak  bina  sahibi  ile  istişare  neticesinde
                  belirlenmelidir.  Bu  seviye  genellikle  0.2  g  ~  0.3  g  mertebesindedir.
                  Türkiye’deki  hastane  binaları  için  T.C.  Sağlık  Bakanlığı’nın  2013’te
                  yayınlanan genelgesinde kat ivme sınırı 0.2 g iken, 2018’de güncellenen
                  genelgesinde  bu  sınır  0.3  g’ye  çekilmiştir.  Çok  katlı  (yaklaşık  4-5  kat
                  üzerinde) binaların üst katlarında bu ivme seviyelerinin sağlanması bazı
                  durumlarda zor olabilmektedir. Ancak bu katlar genellikle yatak katları
                  olduğundan 0.3 g’nin biraz üzerinde değerler kabul edilebilir değerler
                  olarak değerlendirilebilmektedir.
               Yukarıdaki  4.,  5.  ve  6.  adımdaki  hesapların  yapılabilmesi  için,  izolatör
            parametrelerinin  (i)  üst  sınır  değerleri,  (ii)  alt  sınır  değerleri  ve  (iii)  nominal
            değerleri için üç farklı yapısal model kurulması ve analiz edilmesi gerekmektedir.



            110  Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130