Page 85 - Çevre Şehir ve İklim Dergisi - Sayı 3
P. 85

Mehmet Emin Birpınar, Ülkü Yetiş vd.


            geleneksel  ürünlere  gerçek  ve  güvenilir  çevre  dostu  alternatifler  sunarak
            tüketicilerin bilinçli seçimler yapmasına ve yeşil geçişte aktif bir rol oynamasına
            olanak tanımaktadır.
               AB  Eko-etiketi  tüm  yaşam  döngüleri  boyunca  çevresel  etkisi  azaltılmış
            ürünleri teşvik etmeyi ve tüketicilere ürünlerin çevresel etkileri hakkında doğru,
            yanıltıcı  olmayan,  bilime  dayalı  bilgiler  sağlamayı  amaçlayan  gönüllü  bir  eko
            etiket ödül programıdır. Gönüllü bir program olduğu için üreticiler, ithalatçılar ve
            perakendeciler mal ve hizmetleri için etiket başvurusunda bulunmayı seçebilirler.
            Ayrıca, AB Eko-etiketi bir EN ISO 14024 Tip I eko-etiketleme sürecidir.
               Tüketicilerin  AB  Eko-etiket  uygulamaları  ya  da  tüketicilerin  ekoetiketli
            ürünlere yönelmeleri, 2050 iklim nötr hedefine ulaşmak, döngüsel ekonomiye
            geçmek ve toksik olmayan bir çevre için sıfır kirlilik amacını gerçekleştirmek
            gibi Avrupa Yeşil Mutabakatı’nda tanımlanan günümüzün en büyük çevresel
            zorluklarına  gerçek  bir  katkı  sağlamaktadır.  Tüm  ilgili  paydaşlar,  AB  Eko-
            etiket uygulama planına katılarak veya Avrupa Komisyonu’nun Sürdürülebilir
            Tüketim Taahhüdü ve AB İklim Paktı gibi ilgili girişimlerine ortak olarak, Yeşil
            Mutabakat hedeflerine giden yola destek olmaktadır.
               AB Eko-etiketi, hem sürdürülebilir üretimi ve tüketimi hem de Avrupa’nın
            döngüsel  ekonomiye  geçişini  destekleyerek  aşağıdaki  ilk  5  unsuru  esas
            almaktadır (Europe, 2022).
               Sürdürülebilir Malzemeler: Mal ve hizmetler için satın alma süreci, çevresel
            ve sosyal kriterleri bütünleştirir, bunun sonucunda kaynakların yönetimi çevre
            üzerinde minimum etki ile daha verimli hale gelir.
               Eko-Tasarım:  Üretim  sürecinden  başlayarak  kullanım  ömrünün  sonuna
            kadar ürünün çevre üzerindeki etkisini iyileştirir.
               Sorumlu Tüketim: Alıcıyı çevresel etkilerine göre ürün seçmeye teşvik eder.
               Yaşam Süresi Uzatma: Ürün onarımlarına odaklanmak, değiştirme yerine
            yeniden  kullanımı  teşvik  eder  ve  bir  ürünün  işlevsel  bileşenlerini  yeniden
            kullanarak ikinci el pazarlarını destekler.
               Geri  Dönüşüm:  Geri  dönüşüm,  bileşenlerinin  kullanım  sırasında  ve
            kullanım ömrünün sonunda faydalı olduğu kabul edildiğinden (parçaları yeni
            malzemelerin oluşturulması için geri dönüştürüldüğü için) ürün değerini artırır.
               Son 12 yılda, AB Eko-etiket ürünlerinin sayısı dört kattan fazla artmıştır. Eylül
            2022 itibarıyla, toplam 87485’ürün ve hizmete, 2270 lisans verilmiştir. Verilen
            lisansların  dağılımı;  İtalya  %16,  Almanya  %16,  İspanya  %15  ve  Fransa  %15
            olarak  verilmektedir.  Benzer  şekilde,  etiket  alan  ürünlerin  dağılımı,  İspanya
            %21, İtalya %14, Almanya %12 ve Fransa %11 olarak belirtilmektedir (EU, 2022).
            AB Eko-etiket’in artan başarısı, işletmelerin, vatandaşların ve perakendecilerin
            yeşil ürünlere ve yeşil ekonomiye geçişe artan ilgisini göstermektedir. UNEP’e



             70  Çevre, Şehir ve İklim Dergisi
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90